DOE JE VOORDEEL MET ONZE ERVARING
Bij Li Moon gebruiken we Het Li Moon Merklichaam© om een merk consequent en doeltreffend uit te werken. Via slimme vragen als: “wat als jouw merk een mens was?” brengen we alle belangrijke eigenschappen en merkwaarden van je merk in kaart.
Zo leggen we een heldere en krachtige basis voor je merkcommunicatie. We gebruiken het Li Moon Merklichaam© bij (her-) positioneringen als basis voor een herontwerp van je corporate identity of om je branding op te zetten.
MET ANDERE OGEN NAAR JE MERK KIJKEN
Als ondernemer of manager bouw je dagelijks aan je merk. Je kent de markt, je klanten en je medewerkers. Je voert verkoopgesprekken, motiveert medewerkers en laat marketing ontwikkelen. Sluit jouw verhaal wel aan bij hoe klanten je zien? En bij de beleving van medewerkers?
Het overkomt iedere ondernemer: de markt ontwikkelt zich razendsnel, je bent druk en denkt na over doelstellingen op langere termijn maar mist belangrijke signalen uit de markt. Het gevolg: als ondernemer vertel je een ander merkverhaal dan je medewerkers beleven, klanten ervaren of leads willen horen. Bij Li Moon helpen we je om dan weer tot een consistente merkbeleving te komen door je door de ogen van anderen te laten kijken.
Wat bepaalt nu eigenlijk het succes van je merk? Branding is geen formule die je toepast, waarna de weg naar succes voor je open ligt. Branding is geen wiskunde. Wel is je merk een machtig wapen. Zeker als het om leadgeneratie of de slag om de consument gaat. Waarom kiezen zij voor jouw merk? Wat maakt mondiale merken als Apple, Nike en Google zo imponerend? Deze grootmachten slagen er als geen ander in om hun relevantie “de toegevoegde waarde van hun dienst of product of het imago waarmee ze die laden” consistent te vertellen. 24/7 over alle kanalen. Of dat nou online of offline is. En in iedere uiting van het merk. Hoe klein of onbeduidend ook. Iedere uiting bouwt mee.
Het lijkt zo’n simpele conclusie: de kracht van je merk schuilt in de consistentie waarmee je je merkverhaal vertelt. In de praktijk blijkt juist die consistentie voor MKB-bedrijven vaak zo lastig. Als ondernemer heb je nu eenmaal geen groot marketingteam tot je beschikking en ook zijn je marketingbudgetten beperkt.
Als MKB-ondernemer startte je ooit je eigen bedrijf, ontwikkelde je eigen producten of diensten en merkte je dat jouw verkoopverhaal aansloeg. Je was trots. En terecht. Je bedrijf groeide “net als je personeelsbestand” en je zag de concurrentie met succes opkomen. Natuurlijk bestudeerde je hun assortiment en aanpak. En daar waar je kunt, pikte je een graantje mee door de successen te kopiëren. En ondertussen heb je als ondernemer je handen vol met het in goede banen leiden van de dagelijkse operatie. Je werd te druk, was afgeleid door de bedrijfsvoering en miste belangrijke signalen uit de markt. Gaandeweg kom je erachter dat jouw merkverhaal aan relevantie heeft verloren. Jouw merkverhaal is anders dan je medewerkers dagelijks beleven, je klanten bij iedere order ervaren of sluit onvoldoende aan bij de wensen van je prospects. En je hebt geen idee waarom. Is de markt veranderd? Heb je veranderingen doorgevoerd die niet goed uitpakten? Hebben je medewerkers een andere interpretatie van wat jij als ondernemer belangrijk vindt? Zijn er zo verschillende verhalen ontstaan? Of ben je vanwege de drukte en je overvolle agenda op een dag maar gewoon gestopt met het vertellen van je verhaal?
Werkgevers identiteit Alldoorco
Verhalen zoals hierboven komen we vaak tegen. Soms zijn dat verhalen van ondernemers die groeiden maar het merk uit het oog verloren. Vaak ook zijn dat verhalen van ondernemers die veranderingen in de markt zagen, zelf de regie namen en doelbewust een nieuwe koers gingen varen. Eenmaal in rustig vaarwater zagen zij dat in de nieuwe merkidentiteit nog het oude merk doorklonk alsof de tijd had stilgestaan.
Waarom is bij de uitwerking van merken die consistentie zo belangrijk? Eigenlijk is je merk of bedrijf net een mens. Met unieke kennis en vaardigheden, een eigen DNA, hart en ziel.
Net als een mens is je merk uniek. Een merk kan die eigenheid verliezen, bijvoorbeeld doordat je als ondernemer te nadrukkelijk naar je concurrenten kijkt. Hoe krijg je dan die uniciteit weer terug? Hoe weet je als ondernemer sowieso wat jouw bedrijf uniek maakt en wat de kracht van jouw bedrijf als merk is?
Wil je niet gelijk aan een marketingbureau vastzitten maar heb je wel behoefte aan professionele begeleiding? Boek dan nu een InCompany Workshop Branding. Onze Li Moon Merklichaam? Merksessie boek je nu voor €995,-. Zo leg je samen met een van de merkstrategen van Li Moon een stevig fundament voor het marketingbeleid van jouw merk.
WORKSHOP BRANDINGWe ontwikkelden Het Li Moon Merklichaam© om jou als ondernemer te helpen om je merk beter te vertellen. Met deze merkmethode brengen onze merkbouwers, samen met een team van jouw bedrijf, de leefwereld, de kernwaarden en de ambities van je merk in kaart, die je merk door de jaren heen heeft opgebouwd. Ook kijken we met Het Li Moon Merklichaam© naar de toekomst: waar ben je als merk goed in, wat beloof je je klanten en waar wil je naartoe groeien? Zo bepalen we nauwkeurig de identiteit van je merk. We behouden het goede uit het verleden, richten ons vizier op de toekomst en vangen de relevantie van je merk zoals je die nu in de markt zet.
Het Li Moon Merklichaam© geeft jouw bedrijf of merk een eigen stem. Het helpt jou als ondernemer of marketeer de ambitie, het geloof en de waarden van het merk te visualiseren. Een merk bestaat niet alleen uit een logo en huisstijl maar omvat een eigen bedrijfs- of merkidentiteit waarmee een bedrijf zich onderscheidt van anderen. Deze bedrijfs- of merkidentiteit bestaat uit de waarden die voor jou als ondernemer of marketeer en het bedrijf belangrijk zijn. Bovendien vormt het een belangrijke basis voor het strategisch operationaliseren van jouw marketingdoelstellingen. Je stelt doelen, vergaart kennis, vertelt over de missie en visie van het bedrijf: dit samen brengt het merk tot leven.
Bij Li Moon hebben we sinds 2003 tientallen bedrijven en ondernemingen, bevlogen ondernemers zoals jij, geholpen bij het uitwerken en vertellen van de merkstrategie. We werken dagelijks aan de corporate identity van diverse (middel)grote bedrijven en de identiteit van interessante merken. Nu zijn er de afgelopen decennia door marketeers en communicatiewetenschappers tal van methoden ontwikkeld om een merk doeltreffend uit te werken. In de praktijk vonden we de modellen waarmee we aan de slag gingen lang niet altijd even nauwkeurig. Vandaar dat we bij Li Moon onze eigen merkmethode ontwikkelden: Het Li Moon Merklichaam©. Alle kennis en ervaring die we door de jaren heen op deden, hebben we uiteindelijk gebundeld om tot een zo helder en krachtig mogelijke aanpak te komen. Dat resulteerde in onze eigen merkmethode, Het Li Moon Merklichaam©. Of het nu gaat om branding, corporate identity of een positionering, Het Li Moon Merklichaam© is een krachtige methode om alle facetten van een merk in kaart te brengen. De uitkomsten gebruiken we om voor je merk een corporate identity of brand identity op te zetten die tot in detail is uitgewerkt.
Door een gefaseerde aanpak zorgen we voor een nauwkeurige vertaling van het merkprofiel naar alle merk dragende en -bepalende elementen en kanalen binnen de gehele marketingmix. Met Het Li Moon Merklichaam© bieden we je tools om de identiteit van een merk vast te leggen en een stappenplan om deze identiteit consequent en nauwkeurig naar alle marketingmiddelen door te vertalen.
Meer weten over ons werk?
Alle casesMET ONS BRANDING ADVIES