LM_Merklichaam_jongleren

MERKLICHAAM 360˚©

Hoe beter je erin slaagt om je merkbelofte en de merkbeleving op één lijn te krijgen, des te krachtiger zal je merk aan je omzet bijdragen. Wil je dat doel bereiken dan moet ieder detail kloppen. Je wilt weten wat klanten van je verwachten, maar je interne organisatie moet daar ook feilloos op kunnen inspelen. Met de Li Moon Merklichaam 360˚© kijken we naar je merkstrategie in 360˚-perspectief: naar hoe klanten jouw merk beleven en wat je interne organisatie moet doen om daar optimaal op in te spelen.

basis

DE BASIS VAN JE MERKSTRATEGIE:

BEKIJK JE MERK MET 360˚-PERSPECTIEF

Wil je jouw merk zo krachtig mogelijk neerzetten? Dan moet ieder detail kloppen. Dan wil je weten wat klanten van je verwachten, maar wil je ook dat je interne organisatie daar feilloos op kan inspelen. Met de Li Moon Merklichaam 360˚© kijken we naar je merkbeleving in 360˚-perspectief.

Jouw merk is het instrument bij uitstek om klanten aan je bedrijf te trekken en te binden. Bied je je klanten een optimale merkbeleving dan is de kans groot dat zij zo enthousiast zijn, dat ze ambassadeurs worden. Als merk moet je eruit springen – je met je merk onderscheiden, is een must.
Het fundament voor je onderscheidend vermogen leg je met je merkstrategie. Welke indruk heeft de inkoper gekregen? Waarmee associeert hij of zij jouw merk? Hoe vanzelfsprekender de associatie van jouw merk met een eigenschap of productwaarde is, hoe krachtiger je merk is. Het grootste voordeel van een krachtig merk is dat de kracht van je merk ervoor zorgt dat inkopers jouw merk sneller overwegen. De aankoop wordt vanzelfsprekender, want waarom zou je nog alternatieven overwegen? Ik ben op zoek naar een veilige auto, dus koop ik een Volvo. Branding is bepalend voor je top-of-mind positie en je positie als preferred supplier.

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

De extra’s

LM_Merklichaam_jongleren

Basis

REFLECTIE VAN PERSONEEL
LM_Merklichaam_basis

Scan

JE MERK DOOR DE OGEN VAN JE MEDEWERKERS
perspectief

Check-up

De terugkoppeling van je klanten

JE MERKSTRATEGIE VERDRAAGT GEEN INCONSISTENTIES

Hoe briljant je merkstrategie ook is, bedenk dat branding alles behalve een reclamepraatje is. Het is geen cosmetica om je bedrijf op te leuken en ook geen dressing over de salade.Wordt je merkidentiteit niet door je interne organisatie ondersteunt, dan kan je merk de merkbelofte niet waarmaken. Je bouwt dan aan een zandkasteel tijdens de vloed – en dat werkt niet.  Zorg ervoor dat je je merkstrategie baseert op een boodschap die realistisch en waarachtig is. Je medewerkers spelen in je bedrijfsvoering en merkbeleid een cruciale rol. Zij hebben de meeste klantcontacten en vormen de basis van de merkervaring van jouw klanten. “Zorg dat je je medewerkers vertelt waar je bedrijf voor staat en dat zij je merkstrategie dragen,” schrijft Harvard Business Review op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Wijken de ervaringen van medewerkers en de verhalen die zij vertellen te zeer af van de lijn die het management kiest, dan laat je als merk je klanten met een vertroebeld merkbeeld achter. Op zo’n moment zijn alle marketinginspanningen die je leverde om je merk op het netvlies van de klant te krijgen voor niets geweest en zul je opnieuw moeten bouwen. Inconsistenties gaan ten koste van de kracht waarmee je jouw merk in de markt zet. Het gebrek aan eenduidigheid zorgt ervoor dat je marketingbudget verspilt doordat je extra marketinginspanningen moet inkopen en leads vroegtijdig afhaken. Een ondernemer met een merkverhaal dat tegenstrijdigheden bevat, zal nu eenmaal niet zo snel als een betrouwbare partner of leverancier worden gezien.

BOEK NU JE INCOMPANY WORKSHOP BRANDING

Wil je niet gelijk aan een marketingbureau vastzitten maar heb je wel behoefte aan professionele begeleiding? Boek dan nu een InCompany Workshop Branding. Onze Li Moon Merklichaam© Merksessie boek je nu voor € 995,-*. Zo leg je samen met een van de merkstrategen van Li Moon een stevig fundament voor het marketingbeleid van jouw merk.

Academy merksesie | Li Moon

ZORG DAT JE JE MERKBELOFTE KUNT WAARMAKEN

Staat je interne organisatie als een huis en weten je medewerkers de merkbelofte als geen ander waar te maken? Mooi, je hebt een belangrijk fundament gelegd. Nu moeten klanten je merkbelofte ook zo beleven. Ook je verkoopproces begint bij je merkstrategie en de vraag hoe je je van de concurrentie onderscheidt. Hoe wil je dat anderen jouw merk zien? Je merkstrategie is het fundament van waaruit je merkbelofte – de belofte die je je klant met je merk doet – voortkomt. En die merkbelofte moet wél kloppen. Dikke kans dat als je merkbelofte klopt, je klanten enthousiast zijn en ambassadeur worden. Wijkt je merkbelofte af van hetgeen de klant beleeft, dan heb je als ondernemer een serieus probleem. Branding moet je altijd kunnen waarmaken. Beloof je klanten meer dan je kunt waarmaken, dan zijn ze weg. En klanten die teleurgesteld hun biezen hebben gepakt, win je niet snel terug.

Wildlands-vergadering

Aan tafel bij Wildlands

BOUW JE MERKSTRATEGIE VANUIT EEN 360˚-PERSPECTIEF

Met de Li Moon Merklichaam 360˚© kijken we hoe de merkbeleving van klanten van je merk aansluit bij de merkbelofte. Dat doen we door een selectie van jouw klanten te interviewen. We vragen ze om ervaringen en leggen ze een vragenlijst voor waarin we merkwaarden hebben verwerkt, die we in de basissessie van het Li Moon Merklichaam met jouw merkteam hebben opgesteld. Zo zien we waar merkwaarden en beleving overeenkomen, maar ook waar discrepanties ontstaan.
Daarnaast onderzoeken we met een selectie medewerkers uit jouw team of de merkwaarden van je merk voldoende in de interne organisatie geborgd zijn.
Welke waarden die de werknemers benoemen komen overeen met die van het management en waar wijken ze af? Ook hier vallen de merkwaarden naadloos samen met de merkbelofte of zien we discrepanties ontstaan. Ambitieuze ondernemers gebruiken die discrepanties om hun organisatie en dienstverlening te optimaliseren. Zo kunnen zij de merkbelofte (blijven) waarmaken en borgen zij hun merkkracht en marktpositie voor de toekomst.

lisly-thumb-3

SAMEN BOUWEN AAN JOUW MERK

Een corporate identity of brand identity laten ontwerpen die je merk past als een maatpak? Maak je merk nu samen met onze merkmakers toekomst klaar. Vertel ons het verhaal van jouw merk en wij vertellen je vrijblijvend hoe we je kunnen helpen. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

TROTS OP ONZE MERKEN

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Deel deze pagina

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003
Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003