De wereld verandert, markten veranderen en als ondernemer ben je door de jaren heen wellicht ook tot nieuwe inzichten gekomen. Soms verandert je bedrijf mee, maar dat is lang niet altijd vanzelfsprekend. Bij Li Moon helpen we ondernemers met hun positionering, identiteit en strategie.
Soms sluit de merkidentiteit die je als ondernemer sinds de start van je onderneming liet ontwikkelen, na tien jaar nog naadloos aan bij de identiteit van je bedrijf.
Soms – maar vaak is dat ook niet het geval. Daarvoor zijn tal van redenen te bedenken.
De markt is sinds de oprichting van je bedrijf andere eisen aan leveranciers in jouw branche gaan stellen. Of de technologie is zodanig veranderd, dat je je dienstverlening terloops hebt aangepast zonder de consequenties voor je merkidentiteit te overzien.
En – last but not least: jij als ondernemer bent in de tussenliggende jaren veranderd. Daardoor heb je als ondernemer het gevoel dat je bedrijf en jij uit elkaar zijn gegroeid.
Als je je in een van bovenstaande redenen herkent, dan is het goed om te kijken of je positionering nog up to date is.
Verandering is noodzakelijk omdat de wereld om ons heen nu eenmaal verandert.
“It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change,” concludeerde natuurwetenschapper Charles Darwin ooit in zijn Origin of species.
Bij Li Moon helpen we bedrijven veranderen door je te adviseren over je positionering. Je positionering is het beeld dat anderen (klanten, leads, medewerkers en andere stakeholders) van je bedrijf hebben. Klopt dat beeld wel?
Je positionering gaat over je merkidentiteit en de plek die jouw bedrijf inneemt in het hoofd en in het hart van je belangrijkste stakeholders. Vaak kopiëren bedrijven identiteitselementen van succesvolle leiders in hun markt. In de hoop als bedrijf net zo succesvol te worden.. En dat terwijl juist jóuw specifieke toegevoegde waarde als bedrijf van doorslaggevend belang is voor je succes. Een goede positionering benadrukt juist de manier waarop jíj je van de concurrentie onderscheidt. Het vertelt precies de redenen waarom men beter jóuw producten of diensten afneemt.
Bij Li Moon brengen we je merkidentiteit haarscherp in kaart met onze eigen, beproefde merkmethode, het Li Moon Merklichaam.
Je positionering gaat over je merkidentiteit en de plek die jouw bedrijf inneemt in het hoofd en in het hart van je belangrijkste stakeholders. Vaak kopiëren bedrijven identiteitselementen van succesvolle leiders in hun markt in de hoop als bedrijf zelf ook succesvol te worden. En dat terwijl juist je toegevoegde waarde als bedrijf van doorslaggevend belang is voor je succes. Een goede positionering laat juist je toegevoegde waarde – de manier waarop je je van de concurrentie onderscheidt, het vertelt de redenen waarom ze beter jouw diensten kunnen afnemen of jouw producten kunnen kopen.
Bij Li Moon brengen we je merkidentiteit in haarscherp kaart met onze eigen, beproefde merkmethode, het Li Moon Merklichaam.
Het Merklichaam is een uitstekende en toegankelijke methode om je merkidentiteit haarscherp in kaart te brengen. Hebben we dat gedaan, dan hebben we het fundament voor je positionering gelegd. We gebruiken de merkidentiteit vervolgens om je te adviseren over hoe we je merkidentiteit het beste kunnen vertellen: via welke kanalen communiceren we het beste met jouw stakeholders? Dat deel van de positionering noemen we ‘strategie’.
Nu we weten wie je bent (merkidentiteit) maken we plan om deze identiteit zo efficiënt, doeltreffend en consequent mogelijk uit te dragen (strategie). In een strategievoorstel werken we op hoofdlijnen voor je uit welke kanalen we inzetten voor jouw merk en hoe jouw merk communiceert – de belangrijkste boodschappen en tone of voice van je merk. Dat zijn geen vuistdikke rapporten, maar praktische uitgangspunten en tips om aan verder mee aan de merkidentiteit te kunnen bouwen.
Als we je identiteit hebben vastgesteld en de strategie hebben uitgewerkt, dan hebben we je positionering in kaart gebracht. Nu is de studio van Li Moon aan de beurt. Onze art-directors werken de positionering voor je uit. Zo zie je je nieuwe bedrijfsidentiteit ontstaan: van de eerste schetsen tot een volwassen visuele identiteit als basis voor al je merkcommunicatie: van de vormgeving van je middelen tot contentmarketing en de ontwikkeling van je website.
Meer weten over ons werk?
Alle cases