Strategie & identiteit
Herpositionering

Het roer moest om voor Koorbiënnale. Het tweejaarlijkse festival presenteert de absolute wereldtop wat betreft programmering over de gehele breedte van koormuziek, maar heeft moeite jongeren te bereiken. Li Moon begeleide de organisatie en werkte een complete herpositionering uit. The Big Sing – Koorbiënnale next level.

Home Alle cases Merklichaam Contact

Herpositionering: Zo werd Koorbiënnale The Big Sing

Ons kikkerlandje is groots op het gebied van (culturele) festivals. Hoe steek je als koorfestival je kop boven het maaiveld en val je op met een eigen, unieke toon? Met deze vraag klopte Koorbiënnale bij ons aan. Met een programmering op Champions League niveau brengt Koorbiënnale een unieke ervaring naar Nederland. Uit bezoekers-onderzoeken bleek dat ‘t publiek voornamelijk bestond uit senioren uit de omgeving van de Randstad – dit terwijl koormuziek geschikt is voor voor jong en oud. Hoog tijd dus voor een breder publiek.

KOORMUZIEK WEER IN DE SPOTLIGHT

Vocale muziek verbindt. Op een unieke, memorabele manier. Deze overtuiging is de drijvende kracht achter Koorbiënnale. Om daadwerkelijk te kunnen verbinden, moet het festival meer zichtbaar zijn. Zichtbaar voor het brede pallet aan doelgroepen waarvoor de programmering is bedoelt. Met een brede achtergrond in de culturele sector raakte dit vraagstuk strateeg Alexander Nijeboer in ‘t bijzonder. ‘Kunst en cultuur heeft toch een speciale plek in mijn hart’. Hij was in een ver verleden werkzaam als theaterrecensent bij de Volkskrant en begreep de uitdaging waar Koorbiënnale voor stond.

Koorbiënnale biedt een inspirerend, internationaal podium voor koor- en vocale muziek. We gingen op zoek naar de unieke identiteit en kracht van Koorbiënnale en brachten dit in kaart aan de hand van ‘t het Li Moon Merklichaam©.
Een praktisch communicatieprobleem blijkt te zitten in het biënnale-gedeelte van het festival. Biënnale. Tweejaarlijks. De tijdskloof tussen edities is (te) groot, waardoor aandacht en spanning iedere keer weer moeten worden opgebouwd. Steeds vanaf scratch beginnen vergt een grote communicatie inspanning. Er gaat een streep door biënnale – een jaarlijkse editie met een frisse, laagdrempelige uitstraling is waar we voor gaan.

VORM GEVEN AAN HERPOSITIONERING

Vele naamvoorstellen passeren de revue. Met uiteindelijk een unaniem besluit. Koorbiënnale wordt The Big Sing. Met deze toegankelijke naam slaan we een nieuwe weg in. Art-director Marijke van Deijzen ontwerpt een eerste concept voor de volledige huisstijl. Deze werkte vormgever Bionda van den Ouden verder uit.

‘We wilde de magie van geluiden en klanken op een eigentijdse manier doorvertalen naar kleuren en vormen. Een nieuwe stijl welke is afgestemd op de doelgroepen die ze willen bereiken’ aldus Bionda. Ze hield rekening met trendrapporten maar ging ook af op haar eigen onderbuikgevoel. Het woordmerk voor The Big Sing is zo ontworpen dat de vorm de jonge doelgroep aanspreekt. Er is heel bewust gekozen voor het soort en de vorm van ‘t font. Bionda: ‘Absoluut geen schreeflettertype. Kapitalen! Lekker bold’. Qua kleuren is er gekozen voor heldere, sprekende tonen. Een combinatie van roze, paars en donkerblauw. ‘Kleuren die staan voor openheid, toegankelijkheid.’ aldus Bionda. Precies waar The Big Sing voor staat.

OOK ONLINE EEN STERK MERK

Voor deze opdracht ontwikkelde we voor de herpositionering drie unieke huisstijlen. Het uiteindelijke design werd doorgevoerd op de gloednieuwe website die front-end developer Léonie Petit optuigde. Zij voerde de complete look-and-feel van The Big Sing door in een frisse en functionele website. “De bewegende elementen beelden de flow van muziek uit,” zegt Léonie.’

In de dagelijkse praktijk van Léonie is het vooral belangrijk dat de website van The Big Sing goed scoort op ‘t gebied van usability. Gebruiksgemak, voor zowel de bezoeker als de organisatie. Ze deed uitgebreid onderzoek naar de best presterende platformen en systemen en implementeerde deze in een compleet nieuwe online koopomgeving. Waar voorheen de kaartverkoop met de hand werd afgehandeld, verloopt het proces nu geheel automatisch. ‘Voor The Big Sing hebben we een ticketsysteem ingericht met diverse plug-ins, waardoor de bezoeker de kaartjes met een paar klikken op de knop in huis heeft,’ aldus Léonie.

We richten de website zo in, dat de klant gemakkelijk zelf nieuwe pagina’s of events kan aanmaken. Mocht er iets niet duidelijk zijn, maakt Léonie een informatieve video of plant een meeting in met de klant. ‘We zijn er om te helpen, niet om dingen afgeleverd over de schutting te gooien. Dat is niet hoe we werken’.

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Meer klanten trekken met je merk- en bedrijfsidentiteit?
Vraag jouw
brandingadvies aan!

Zoek je een creatieve oplossing?

Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!

Meer weten over ons werk?

Alle cases

Vertelmiddel

Alle diensten

Li Moon deelt

Blog archief