Lange, leesbare en inhoudelijk stukken mogen weer. Longreads zet je vaak in als extraatje voor je publiek. Een ideaal cadeautje voor trouwe volgers of klanten. Li Moon helpt bedrijven en instellingen met content op maat, bijvoorbeeld via een contentabonnement.
We lezen digitaal vaak korte berichten maar soms heeft je merk een stevige longread nodig. Li Moon ontwikkelt content op maat voor zowel B2C als B2B.
Wat is een longread? Een lang, maar goed leesbaar en inhoudelijk sterk artikel dat verder gaat dan de korte en vaak hapklare stukjes die we meestal online scannen. Vaak behandelt een longread de achtergronden van een thema, inclusief prikkelende analyses en is het stuk mooi opgemaakt en doorspekt met linkjes naar filmpjes, geluidsopnamen, datavisualisaties of andere interessante bijlagen.
Over de precieze lengte van een longread zijn de deskundigen het niet helemaal eens, maar denk maar aan verhalen van minimaal 2000 woorden. Lang? De tijd dat teksten op het net vooral korter dan kort moesten zijn, zijn voorbij met de komst van tablets en e-readers. En wie zegt dat je een verhaal in een keer uit moet lezen? Je kunt het ook in etappes doen. Vooral aantrekkelijk als het verhaal er een beetje mooi uitziet.
Dat lange teksten digitaal best mogen, zien we aan het succes van een medium als De Correspondent dat toch vanuit het niets tot een flinke achterban kwam. Zodra de informatie die je aanbiedt er maar toe doet. Langere verhalen werken vaak het beste zodra je al iets hebt opgebouwd met je publiek. Een ideaal cadeautje voor extra trouwe volgers of klanten natuurlijk.
Maar let op: goede longreads produceren is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een kunst op zich. Je moet tijdens de hele lap aan tekst wel in staat zijn de spanningsboog van je publiek vast zien te houden. Vertil je er zelf niet aan. Je kunt ook vragen of specialisten de klus kunnen klaren. In opdracht.
Longreads zet je in om als bedrijf of instelling een visie op een onderwerp te geven en je autoriteit te tonen. Ook kun je in longreads de geschiedenis van je bedrijf en je zakelijke DNA vastleggen.
Overigens kunnen de onderwerpen die je in de longread voorbij laat komen, ook alsnog in verkorte vorm aanbieden. Probeer te vermijden dat je maar een keer iets doet met je content. Een longread kan een uitstekend fundament zijn voor kortere social posts, een bedrijfsvideo, webteksten, whitepapers en andere contentvormen. Combineren en herhalen van informatie werkt nog altijd het beste. Dat maakt de productie van een longread en de bijbehorende kosten wellicht wat interessanter.
Wil je weten wat voor longread wij voor jouw merk of bedrijf kunnen maken? Neem dan contact met ons op. We zoeken uiteraard naar oplossingen die passen binnen jouw beschikbare budget. Vertel ons vrijblijvend jouw verhaal dan vertellen wij hoe wij je daarbij helpen.
VRAAG HET LI MOON!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Meer weten over ons werk?
Alle cases