STRATEGIE & IDENTITEIT
EMPLOYER BRANDING

Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem. Ondanks tientallen reacties per vacature, reageren de echte toppers niet. Li Moon ontwikkelt arbeidsmarktcampagnes en helpt bedrijven en instellingen de toppers te werven die nodig zijn om de groei voor de toekomst veilig te stellen.

Home Onze filosofie Merklichaam

HET BELANG VAN EMPLOYER BRANDING: TOPTALENTEN WORDEN STEEDS SCHAARSER

Als werkgever wil je het liefst alleen maar topkandidaten aannemen. Of het nou is voor de vacature van engineer of senior java-programmeur, de beste mensen maken jouw bedrijf beter. Maar willen die topkandidaten wel bij je werken? Een gerichte strategie (recruitment marketing) of identiteitscampagne (employer branding) maakt dat schaarse toptalenten ook jouw bedrijf gaan overwegen. Onbekend maakt immers onbemind.

Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem. Ze hebben een mooie groeidoelstelling en om die te realiseren, stellen ze hoge eisen aan kandidaten voor vacatures. Ondanks tientallen reacties per vacature, reageren de echte toppers niet.
arbeidsmarktcommunicatie is om die reden voor veel bedrijven essentieel. Als werkgever ben je ook een merk: een werkgeversmerk. En als werkgeversmerk kun je veel aantrekkingskracht hebben, maar dat is in de praktijk lang niet altijd het geval. Veel werkgevers worstelen met hun imago. Tijd om aan employer branding te doen!

EMPLOYER BRANDING: WERKEN AAN JE IMAGO

Een goed salaris is voor de helft van de werknemers een randvoorwaarde. Zonder een goed financieel bod heeft iedere werkgever een wervingsprobleem. Is het salaris op niveau dan wil dat nog niet zeggen, dat de toptalenten ook daadwerkelijk voor je kiezen. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om als werkgever zichtbaar te zijn.
Kandidaten willen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en bij bedrijven werken waar de sfeer optimaal is, waar mogelijkheden zijn om flexibel te werken en waar het personeel trots is op het bedrijf, de geleverde prestaties en de maatschappelijke relevantie. Om die reden zetten veel werkgevers arbeidsmarktcommunicatie in. Zij laden hun merk als werkgever om trots en aantrekkingskracht te creëren. Hoe groter de aantrekkingskracht, hoe beter de Employer Value Proposition.

ARBEIDSMARKT­COMMUNICATIE: VERTEL JE VERHAAL!

Elk sterk werkgeversmerk heeft een Employee Value Proposition (EVP) als basis. De periode dat je tijd voor geld ruilde is al lang voorbij. Work is more than a job. Salaris is een randvoorwaarde, cultuur een belangrijke toegevoegde waarde.
Li Moon vertaalt de bedrijfscultuur van opdrachtgevers al sinds 2003 in resultaatgerichte arbeidsmarktcommunicatie, waarmee met succes medewerkers worden geworven. Van de werkvloer tot de hoogste managementlagen. Tot onze opdrachtgevers behoren BP Nederland, Detailresult, KwikFit en waterleiding PWN. Dat doen we met videomarketing, social media campagnes en vacaturewebsites.

RECRUITMENT MARKETING: GEEF EEN REALISTISCH BEELD VAN DE WERKGEVER

Een goede arbeidsmarkt­campagne vertelt het unieke verhaal van jouw organisatie. En dat doe je niet zomaar even. Draag je een mooi verhaal uit dat je intern niet kunt waarmaken, dan bouw je tijdens de vloed aan een zandkasteel. Doe onderzoek. Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Wat vinden jouw medewerkers zo bijzonder aan jouw bedrijf? En waarom hebben je huidige werknemers voor jouw organisatie gekozen en zijn ze gebleven?
En wees waarachtig: beloof geen gouden bergen. Kun je alle verhalen wel waarmaken? Klopt het ‘binnen’ eigenlijk wel wat je ‘buiten’ belooft? Geloofwaardigheid is ‘king’.

ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE IS MARKETING DIE JE BEDRIJFSCULTUUR VERTELT

Wat heb je eraan als die met zoveel pijn en moeite aangetrokken nieuwe werknemer erachter komt dat het verhaal dat hem is verteld niet klopt? Die is snel weer weg. En je huidige werknemers weten natuurlijk ook beter, met alle gevolgen van dien.
Wees realistisch. Of zoals Bea Mienis, creatief directeur bij Li Moon, altijd zegt: “De cultuur van een bedrijf wordt bepaald door de mensen die er werken en de manier waarop zij in hun werk staan. De manier waarop klanten een bedrijf beleven moet dus vanuit het bedrijf zelf komen.”

WEES ZORGVULDIG ALS HET OM DE SOLLICITATIEPROCEDURES GAAT

Oftewel: marketing is slechts een manier om je bedrijfscultuur te vertellen. Maar als die manier niet door de interne organisatie wordt gedragen dan gaat het hele verhaal extern hopeloos de mist in. Vandaar is het aardig om je eigen mensen te betrekken bij het verhaal dat je naar buiten wil brengen.

En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over het belang van een nette sollicitatieprocedure. Zelfs als je wordt overstelpt met reacties op een vacature is dat een basisvoorwaarde. De zorgvuldigheid waarmee je sollicitaties afhandelt, straalt af op je bedrijf. Ook dat is essentieel als het om recruitment marketing gaat.

Bij Li Moon ontwikkelen we je arbeidsmarktcommunicatie (employer branding en recruitment marketing) met hoofd en hart. Wil je weten wat dit voor jouw merk of bedrijf inhoudt? Vertel dan ons jouw marketingdoelstelling en wij vertellen je graag wat volgens ons de beste aanpak voor jouw merk of bedrijf is. Daarbij zoeken we uiteraard oplossingen die binnen jouw beschikbare budget passen. Je aanvraag verplicht je tot niets. Kom maar op met je marketingdoelstelling!

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET LI MOON!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

Meer weten over ons werk?

Alle cases

Li Moon deelt

Blog archief