Magazine-Transavia
reclame-icon

strategie & identiteit

ARBEIDSMARKT­COMMUNICATIE

Schaarste op de arbeidsmarkt: hoe werf je als werkgever de toppers die je nodig hebt om te blijven groeien? Li Moon ontwikkelt arbeidsmarktcommunicatie en helpt je als bedrijf of instelling bij het vaststellen en succesvol uitwerken van de werkgeversidentiteit.

ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE: SAMEN BOUWEN WE AAN JOUW WERKGEVERSMERK

De Nederlandse economie groeit nog steeds en de werkgelegenheid groeit mee. De groei maakt dat steeds meer werkgevers moeite hebben om hun vacatures vervuld te krijgen. De krapte op de arbeidsmarkt zal nog zeker tot 2022 duren, verwacht het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Vooral bij technische bedrijven en in de zorgsector loopt het aantal openstaande vacatures snel op. Hoe werf je schaars personeel? Een uitgekiende strategie als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie is een must.

Op het hoogtepunt van de internet­bubbel, ergens rond de eeuwwisseling, sprak een beetje werkgever voor het ondertekenen van het arbeids­contract met een gedroomde werknemer gewoon af bij de autodealer. Kon de nieuwe kracht na het signeren gelijk zijn/ haar leaseauto meenemen… Dat is niet hoe je wilt dat nieuwe werknemers hun keuze maken.

Krapte op de arbeidsmarkt

Ruim 19 jaar later staat de arbeidsmarkt weer onder grote druk. Bij technologische bedrijven en in de zorgsector begint de krapte net zo nijpend te worden als aan het begin van deze eeuw, toen hoger opgeleide schoolverlaters bij autodealers werden uitgenodigd of een wereldreis mochten boeken. Alles voor de handtekening van de droomkandidaat.

Kijk maar eens op het arbeidsmarktdashboard van het Centraal Bureau voor Statistiek. Het gespecialiseerde onderzoeksinstituut ROA voorziet dat de huidige krapte nog zeker tot 2022 zal aanhouden.

Magazine_Lekker-Doen
Het arbeidsmarktdashboard van het CBS

Sterk werkgeversmerk is KEY

Hoe krijg je als werkgever de juiste medewerkers binnen? Het geheim is veel tijd en aandacht besteden aan het begrip employer branding. Een methode waarmee je vacatures sneller in kunt passen met kandidaten. Zo blijft je bedrijf beter/ langer op volle oorlogssterkte en dat is weer goed voor de moraal en dus de kwaliteit van het product.

Een sterk werkgeversmerk scoort. Ook bij nieuwe krachten. De kunst is dat verhaal te laten vertellen door de beste ambassadeurs die je als bedrijf maar kunt voorstellen: je werknemers. Als je de trots en betrokkenheid van je eigen mensen op de juiste manier weet te vatten in een mooie boodschap dan heb je een ware magneet voor nieuw gemotiveerd personeel in handen.

Arbeidsmarktcommunicatie KOMT UIT JE ORGANISATIE

De beste, meest krachtige arbeidsmarktcommunicatie komt uit jouw organisatie zelf. Kandidaten willen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en bij bedrijven werken waar de sfeer optimaal is, waar mogelijkheden zijn om flexibel te werken en waar het personeel trots is op het bedrijf, de geleverde prestaties en de maatschappelijke relevantie. Om die reden zetten veel werkgevers arbeidsmarktcommunicatie in. Zij laden hun merk als werkgever om trots en aantrekkingskracht te creëren. Hoe groter de aantrekkingskracht, hoe beter de Employer Value Proposition.

VIDEO IN JE COMMUNICATIEMIX: Don’t tell them, show them!

Elk sterk werkgeversmerk heeft een Employee Value Proposition (EVP) als basis. De periode dat je tijd voor geld ruilde is al lang voorbij. Work is more than a job. Salaris is een randvoorwaarde, cultuur een belangrijke toegevoegde waarde. Videomarketing is een van de meest doeltreffende strategieën om kandidaten snel inzicht in je bedrijf en bedrijfscultuur te geven. Vertellen is goed, maar laten zien beter.

Magazine-PWN-Puur
Outdoorcampagne voor Rosorum

Arbeidsmarktcommunicatie: onze beproefde aanpak

Li Moon vertaalt al sinds 2003 de bedrijfscultuur van onze opdrachtgevers naar effectieve arbeidsmarktcommunicatie. Daarvoor zetten we onze eigen merkmethode in, het Li Moon Merklichaam.

Samen stellen we de belangrijkste waarden van je merk vast. Als we dat hebben gedaan, werkt ons creatieve team de waarden uit in een werkgeversidentiteit die jouw bedrijf qua uitstraling (look & feel) en tone of voice als een maatpak past.

Afhankelijk van je wensen en behoeften vertalen we de werkgeversidentiteit naar vacatureplatforms als LinkedIn en Indeed, jouw werkenbij-website, een online of social strategie, videomarketing en advertenties, (vacature-) teksten of je presentatie op carrièrebeurzen.

Bij Li Moon ontwikkelen we je arbeidsmarktcommunicatie met hoofd en hart. Een boodschap overbrengen is effectief als dat verhaal mensen raakt. Recht in het hart. Een boodschap die het hart bereikt, nestelt zich in het hoofd. Zo helpen we bedrijven en ondernemingen groeien. Ook groeien? Vertel ons vrijblijvend jouw verhaal dan vertellen wij hoe wij je daarbij kunnen helpen.

MEER LEADS GENEREREN?

VERSTERK VANDAAG NOG
JE MERK MET HET LI MOON MERKLICHAAM®

START VANDAAG

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

Meer informatie

Mail Alexander!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen een werkdag contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

Vertelmiddel
dummyblog

Wervingsfilm

Aandachttrekker voor toptalent

kwikfit-durf-jij-echt

Employer branding

Van nieuwsbrief tot marketing automation

smid-media-solution-mobiel-1

Animatiefilms laten maken

5 redenen om voor animatievideo te kiezen

dummyblog

Merkpositionering

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

KENNIS OM TE DELEN

TROTS OP ONZE MERKEN

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

Deel deze pagina

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003