Om sterk, eigen en onderscheidend te communiceren is het in kaart brengen van je merkidentiteit en propositie erg belangrijk. Wat onderscheidt jouw organisatie van concurrenten en hoe breng je dit over op (potentiële) klanten? Samen met Vegro gingen we op zoek naar het antwoord op die vraag en vertaalden we dat antwoord door naar een sterke merkidentiteit.
Vegro schakelde de hulp in van Li Moon om de merkuitstraling onder de loep te nemen. Die was namelijk aan een opfrisbeurt toe. Hoe zorg je ervoor dat je vernieuwt, maar je merk toch herkenbaar blijft voor je doelgroep?
Vegro staat al 35 jaar bekend als dé zorgwinkel van Nederland. Het heeft vestigingen door het hele land en een grote webshop. Vegro verhuurt, verkoopt en leent hulpmiddelen uit zoals rolstoelen, rollators en krukken. Daarnaast biedt Vegro attributen aan voor zwangere vrouwen en voor consumenten die tijdelijk hulpmiddelen nodig hebben (door bijvoorbeeld een botbreuk). De doelgroep van Vegro is dus erg breed. Vegro helpt klanten door te kijken naar passende hulpmiddelen die het functioneren zo goed mogelijk ondersteunen.
Wat onderscheidt Vegro van concurrenten en hoe brengen we dit over op (potentiële) klanten? Dat was een van de belangrijkste vragen in ons traject met Vegro. Juist die onderscheidende factoren moeten naar voren worden gebracht in de communicatie-uitingen. Samen met Vegro hebben we de cultuur van de organisatie en de daarbij passende normen en waarden in kaart gebracht. ‘’Vegro gaat verder dan enkel het uitlenen/verhuren/verkopen van hulpmiddelen’’, vertelt Frieda de Lange, Marketing Manager bij Vegro. ‘’Samen met de klant zoeken we doelgericht naar de meest efficiënte oplossing voor elke situatie, want elk probleem is anders.’’ Hieruit werd ons duidelijk dat het echt helpen en meedenken met klanten in het DNA van Vegro zit. De wijze waarop Vegro klanten benadert is heel persoonlijk, dat wilden we in de merkidentiteit laten terugkomen.
‘’Het behouden van de herkenbaarheid was een belangrijk aspect bij het vernieuwen van de huisstijl van Vegro. Je wilt voorkomen dat klanten het gevoel hebben ‘hun Vegro’ kwijt te raken’’, vertelt Marijke van Deijzen, Art-Director bij Li Moon. ‘’Vegro staat al tientallen jaren bekend als de thuiszorgwinkel van Nederland, maar Vegro biedt meer aan dan alleen hulpmiddelen voor thuis. Samen met Vegro keken we hoe we de onderscheidende aspecten van de organisatie konden overbrengen in de communicatie. De eerste stap was het vernieuwen van het logo, dit was ons beginpunt voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl. De kleuren die gebruikt werden in het logo hebben we zachter gemaakt, dit maakt een logo warmer en toegankelijker, wat beter aansluit bij Vegro. Juist bij zo’n menselijke organisatie moet je je als klant welkom voelen.’’
Nadat we de identiteit van Vegro in kaart brachten, zijn we aan de slag gegaan met het logo, de pay-off en de tagline. Waar de tagline Vegro als winkelformule en leverancier duidt, zorgt de pay-off voor de juiste merklading. De mentaliteit uit de corporate story van Vegro, ‘’zieke mensen kunnen niet wachten’’, is altijd het hart van het bedrijf gebleven, vandaar onze keuze: Samen zorgen we ervoor. Deze zin in combinatie met de tagline Uw Zorgwinkel vonden wij de ideale pay-off: Vegro > Uw Zorgwinkel > Samen zorgen we ervoor. Het verhaal van Vegro in een notendop.
We vroegen Frieda de Lange hoe zij de samenwerking met Li Moon heeft ervaren. ‘’Wat mij ten eerste zo aanspreekt bij Li Moon is de persoonlijke manier van omgang met het bureau. Omdat Li Moon niet zo groot is en het team daardoor compact is, zijn de lijntjes kort en ben je meer dan enkel een nummertje.’’ Voor Frieda was dit een belangrijk aspect in de keuze voor een reclamebureau. ‘’Wat betreft het vernieuwen van Vegro’s merkidentiteit is Li Moon creatief en scherp. Dit komt voornamelijk voort uit goed luisteren. Daar waar wij benadrukten niet iets compleet anders te willen, bleef Li Moon dichtbij de essentie van ons merk. Exact waar we naar op zoek waren.’’
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!