Li Moon heeft de afgelopen jaren enkele tientallen bedrijven en ondernemingen geholpen om corporate identity en groeistrategie in lijn te brengen. We adviseren ondernemers en managers: waar staat het bedrijf en waar wil het naartoe? De koers vertalen we naar je bedrijfsidentiteit. We gebruiken hiervoor onze eigen methode: Li Moon’s merklichaam.
Vorig jaar zomer werden we gebeld. Of we onze visie wilden geven op Wildlands, de adventure zoo in Emmen? Dat wilden we zeker. We vertrokken naar Drenthe en lieten onze merkmethode, het Li Moon Merklichaam op Wildlands los. De uitkomsten gebruikten we als basis om de dierentuin krachtiger te gaan vertellen. Werken aan de merkstrategie van een dierentuin, hoe leuk kan je vak zijn?
Wildlands maakte in de zomer van 2018 een turbulente periode door. De adventure zoo heropende in 2016 als opvolger van het verouderde dierenpark Emmen en trok gelijk 1,3 miljoen bezoekers, maar de daaropvolgende jaren liepen de bezoekersaantallen terug.
In de zomer van 2018 was duidelijk dat het roer om moest en ging bij Li Moon de telefoon. Of we onze visie wilden geven op de dierentuin? Ja, natuurlijk wilden we dat. Werken aan de merkstrategie van een dierentuin, dat klinkt op voorhand al als een feestje.
Om een zo goed en gevarieerd mogelijk beeld van Wildlands te krijgen, besloten we de hele zomerploeg vrij te maken en met z’n allen naar Emmen af te reizen.
Wildlands is nu eenmaal 24 hectare groot en om efficiënt het hele park te ervaren en te analyseren zijn vele ogen nodig. Zo vertrokken we met de 10 op dat moment beschikbare medewerkers naar Emmen.
In Emmen zagen we een schitterend vormgegeven dierentuin waar de wilde dieren in ruime verblijven leven en waar hun natuurlijke habitat zo nauwkeurig als mogelijk wordt nagebootst.
De maandag na ons bezoek gaven de teams die de verschillende onderdelen van Wildlands bezochten, hun presentatie. De negatieve krantenkoppen en scherpe opinieartikelen in de media hadden ook Haarlem bereikt, maar na ons bezoek aan Emmen waren we vooral enthousiast en ervan overtuigd dat de problemen van Wildlands – daar waar het om marketing gaat – te verhelpen zijn, maar ook was ons duidelijk geworden dat het aanscherpen van de merkstrategie geen easy fix zou zijn.
De bottleneck in de merkstrategie was – zo stelden wij in de zomer van 2018 met ons team vast – dat Wildlands zowel pretpark als dierentuin wilde zijn.
De dierentuin had na de heropening verzuimd om de ruime opzet van het park grondig uit te leggen: het park wil bezoekers een avontuurlijke ervaring bieden – een wereldreis in een dag, waar je wilde dieren in een getrouwe kopie van hun natuurlijke habitat kon spotten. De dierenverblijven zijn helemaal afgestemd op het welzijn van de dieren, maar zorgde ook voor kritische kanttekeningen bij bezoekers: soms verscholen de dieren zich achter de flora en waren zij nauwelijks voor het publiek zichtbaar.
Wie in een natuurreservaat als het Zuid-Afrikaanse Krügerpark op een wildsafari is geweest, kent het probleem van eindeloos turen door een verrekijker om de wilde dieren te observeren.
Wildlands was geslaagd erin de natuurlijke habitat van de dieren naar Drenthe te brengen, maar had verzuimd bezoekers uit te leggen, dat deze unieke ervaring ook een keerzijde kon hebben.
In 2018 introduceerde Wildlands de achtbaan Tweestryd. Als gevolg van de introductie van de Tweestryd domineerde de achtbaan de TV-commercials, online-marketing- en outdoorcampagnes. Het beeld vertroebelde: was Wildlands nu een pretpark of een dierentuin? En wat voor dierentuin was het dan, want Wildlands was allerminst een klassieke dierentuin met dieren in een kooi, waar je als bezoeker langs wandelt om zoveel mogelijk dieren te zappen. Wildlands is het tegendeel: een avontuurlijke reis langs indrukwekkende dierenwerelden.
Hoe vang je nu die subtiele verschillen in je merkstrategie? Hoe vertel je die nieuwe ervaring van een moderne dierentuin – volledig afgestemd op optimaal dierenwelzijn? Een dierentuin waar het er niet omgaat om zoveel mogelijk dieren te spotten terwijl je langs de kooien loopt, maar die de bezoeker een onvergetelijke en avontuurlijke natuurbeleving wil bieden? Een dierentuin, waar je onderweg ter afwisseling ook een achtbaan ‘pakt’, hoe vertel je zo’n dierentuin?
Om dat verhaal goed en nauwkeurig te vertellen, brengen we alle nuances van een merk in kaart met onze eigen merkmethode, het Li Moon Merklichaam. We organiseerden een merksessie met het management team van Wildlands om de contouren van het merk in kaart te brengen, waarna we met directie en de marketeers de merkwaarden punt voor punt aanscherpten en naar een positionering vertaalden.
De positionering vormde voor Wildlands de basis voor het bedrijfsplan voor de komende jaren terwijl deze voor de marketingafdeling het vertrekpunt van alle marketingcommunicatie vormt.
Na de aanscherping werkten we bij Li Moon de positionering verder uit, naar een passende tone-of-voice en basis-klantcommunicatie, waarvan we de essentials vastlegden in een Wildlands Communicatiehandboek als gids voor intern gebruik.
Op basis van de positionering die uit de merkstrategie voortkwam, ontwikkelde art-director Jago van Dooren de nieuwe, eigentijds vormgegeven huisstijl van Wildlands, op basis waarvan we alle marketingmaterialen voor het zomer- en winterseizoen 2019-2020 ontwikkelen.
In de nieuwe huisstijl staan natuurlijke kleuren centraal. Het kleurenpalet is samengesteld uit de kleuren die de klimaatwerelden van Wildlands bieden. In de opzet van het park staan dieren op de eerste plaats. Dat is nu ook in de marketing het geval. Als het om een pagina of uiting met (een enkele foto) van een dier gaat, dan is de leef-wereld van het dier bepalend voor het kleurgebruik. En de vormgeving is bewust sober gehouden. Sober, zodat de aandacht uitgaat naar de wilde dieren, die weer het stralend middelpunt van de marketingcampagnes gaan vormen.
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!