STRATEGIE & IDENTITEIT
EMPLOYER BRANDING

Li Moon heeft al tientallen jaren ervaring met het branden van verschillende merken. Zo werken wij al vele jaren voor KwikFit en pakken we telkens verschillende aspecten van de marketing aan. Vorig jaar gingen wij aan de slag met de employer branding. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers solliciteren?

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Meer klanten trekken met je merk- en bedrijfsidentiteit?
Vraag jouw
brandingadvies aan!

EMPLOYER BRANDING CAMPAGNE KWIKFIT:
“ALLEEN MET DE JUISTE MEDEWERKERS KAN HET MERK EXCELLEREN”

Met KwikFit werken we sinds 2012 samen aan alle merkcommunicatie. Het aantrekken van personeel kan een flinke uitdaging zijn. Vandaar dat we de afgelopen maanden het werkgeversmerk KwikFit nieuw elan gaven. De nieuwe campagne werd vorige week genomineerd als ‘Campagne van de week’ door vakmedium Werf&.

KwikFit telt momenteel zo’n 180 filialen in Nederland en heeft rond de 1.600 medewerkers in dienst. Hiermee is KwikFit een grote speler in de autobranche en een serieuze concurrent voor merkgarages. Dit komt niet alleen doordat KwikFit de prijzen laag weet te houden, maar vooral door excellente service en het feit dat het garagebedrijf er tijdens haar 50-jarig bestaan steeds in is geslaagd om scherp op technologische ontwikkelingen te anticiperen. Zo kun je in de meeste KwikFit-vestigingen inmiddels terecht voor gespecialiseerd EV-onderhoud (elektrische auto’s).

PREFERRED EMPLOYER

KwikFit groeit, maar toch gaat het aantrekken van garagepersoneel moeizaam. Kandidaten hebben in de praktijk nog vaak de voorkeur voor een merkgarage. Hoe maken we van KwikFit een preferred employer?
“Tijdens de brainstormsessie kwam snel naar voren dat we op zoek moesten naar het onderscheidende aspect van KwikFit ten opzichte van concurrenten’’, zegt Michel in ‘t Velt, bij Li Moon verantwoordelijk voor de visuele identiteit van KwikFit. “Bij KwikFit draait het om mensen. Zo wil KwikFit elke dag klanten blij maken, maar dit is enkel mogelijk met gemotiveerde, geschoolde medewerkers. En dat nemen ze bij KwikFit erg serieus,” legt hij uit. “Als KwikFit-medewerker krijg je de mogelijkheid om opleidingen te volgen op de KwikFit Academy en word je gestimuleerd om door te groeien binnen het bedrijf.”

FOCUS OP MEDEWERKERS

Mede op basis van de input van Marksmen, het digital marketingbureau dat kwikFit helpt bij het uitrollen van de campagne, legde ons creatieve team de focus nadrukkelijk op medewerkers. Niet vanuit KwikFit roepen “kom bij ons!”, maar antwoord geven op de vraag die iedere kandidaat stelt: waarom zou ik hier willen werken? Zo kwamen we op de pay-off ‘Jij. Op pole position’ die de arbeidsmarktcampagne moet gaan dragen.
“Pole position is een bekend begrip uit de autowereld, maar zegt hier veel meer dan enkel dat,”zegt Michel. “Het laat zijn dat jij als medewerker bij KwikFit belangrijk bent, jij staat op één.”

VISUELE IDENTITEIT

Ook de visuele identiteit mocht wat ons betreft jonger, frisser en minder corporate. En we wilden vooral veel beweging zien. Bewegende beelden zijn aantrekkelijker, zeggen meer en vallen beter op.
“Voor die bewegende beelden moesten we de studio in,” zegt Michel, “maar we wilden niet met iets te mooie modellen werken. Onze focus lag op échte mensen: een weerspiegeling van de werkelijkheid. Dit laat zien dat bij KwikFit iedereen welkom is.”

HET RANDJE OPZOEKEN

“In de vertaling naar communicatiemiddelen konden we flink los gaan’’, zegt Michel. “Zo ontwierpen we beursstands, flyers, folders, social media uitingen en radiocommercials. Binnen deze uitingen kozen we voor gedurfde teksten met hier en daar een knipoog. We zochten het randje op.”
Een goed voorbeeld van een van de teksten die Li Moon bedacht was ‘Elke dag een ander?’ voor de doelgroep BBL’ers/monteurs. De ietswat dubbelzinnige teksten moesten ervoor dat de communicatie opviel en de aandacht trok van potentiële sollicitanten. Voor elke doelgroep, van APK-keurmeesters tot filiaalmanagers, werden eigen, passende teksten geschreven. Hierdoor spreken we elke doelgroep op unieke wijze aan.
De campagne staat inmiddels live en moet aan de employer branding van KwikFit gaan geven, want alleen met de juiste medewerkers kan het garagebedrijf blijven excelleren.

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Zoek je een creatieve oplossing?

Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!

Meer weten over ons werk?

Alle cases

Vertelmiddel

Alle diensten

Li Moon deelt

Blog archief