STRATEGIE & IDENTITEIT
PERSONEELSMAGAZINE

Interne communicatie is vaak een uitdaging voor grote organisaties. Je wilt je personeel informeren en betrekken bij de organisatie, maar welk communicatiemiddel kies je dan? Met KwikFit besloten we een personeelsmagazine te creëren om op die manier gehoor te geven aan vragen die spelen op de werkvloer.

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Meer klanten trekken met je merk- en bedrijfsidentiteit?
Vraag jouw
brandingadvies aan!

PERSONEEL BETREKKEN BIJ DE ORGANISATIE DOOR MIDDEL VAN EEN PERSONEELSMAGAZINE

KwikFit gaf Li Moon de opdracht om hun personeelsmagazine nieuw leven in te blazen. KwikFit had namelijk jaren geleden al een personeelsmagazine, maar het was tijd om deze in een nieuw jasje te steken. Hoe zorg je ervoor dat je een personeelsmagazine creëert dat goed aansluit bij jouw medewerkers?

KwikFit is al ruim tien jaar vaste klant van Li Moon, iets waar we erg trots op zijn. De autoserviceketen heeft ruim 150 vestigingen in Nederland waar in totaal zo’n 1200 medewerkers werken. Zo’n groot aantal medewerkers betekent automatisch een uitdaging voor de interne communicatie. Een personeelsmagazine is een uitstekend middel om medewerkers meer bij de organisatie te betrekken en antwoord te geven op vragen die spelen op de werkvloer. “Omdat tegenwoordig het grootste deel van de communicatie online plaatsvindt, hadden we de wens om een offline personeelsmagazine uit te brengen,’’ vertelt Dirlanda van Pijkeren, Communicatiemanager bij KwikFit. “We wilden namelijk voorkomen dat het magazine in volle mailboxen onder zou sneeuwen. Daarnaast wilden we met een offline magazine medewerkers verrassen, het is als het ware een klein cadeautje voor elke medewerker.’’

ONZE AANPAK

Omdat het personeelsmagazine in een geheel nieuw jasje gestoken werd, hoorde hier ook een nieuwe naam bij. Om de perfect passende naam te vinden, gingen we op zoek naar woorden uit de auto industrie. We kwamen uit op de naam ‘Pitstop’. Een pitstop is een goede vergelijking met het magazine; een tijdschrift dat je snel, even tussendoor kunt lezen.

Vervolgens gingen we aan de slag met de redactieformule. Hierin beschrijf je wat er op elke pagina komt te staan, zodat je een volledig beeld hebt van de inhoud van het magazine. Tijdens het opstellen van de redactieformule keken we naar rubrieken die voor elke werknemer interessant zijn. ‘’Met bijna allemaal mannen in dienst, was het bij KwikFit extra belangrijk om de focus op het visuele aspect van het magazine te leggen. Lange stukken tekst wilden we dus ontwijken, omdat dit niet bij de doelgroep aansluit. Het belangrijkste aspect bij een effectief personeelsmagazine is goed inzicht hebben in je doelgroep”, vertelt Rozemarijn van Vastenhoven, Content Marketeer bij Li Moon.

Ook besloten we om aan elke editie een bepaald thema te hangen. Het eerste magazine stond in het teken van corona. Hoe ervaarden KwikFit medewerkers dit, wat is er allemaal veranderd op de werkvloer en wat verwacht KwikFit van de toekomst? Allemaal interessante vragen die gesteld werden binnen de organisatie en die op een laagdrempelige, persoonlijke manier beantwoord konden worden in een magazine. Daarnaast wilden we KwikFit medewerkers met een bijzonder verhaal in de spotlights zetten en op die manier inspelen op het trots van de medewerkers.

VISUEEL AANTREKKELIJK

Na de redactieformule gingen we aan de slag met de inhoud en het ontwerp van het eerste magazine. Michel in ‘t Velt, vormgever bij Li Moon, vertelde hierover: “Het magazine heeft ook als functie om te amuseren. We hebben daarom niet de reguliere huisstijl van KwikFit aangehouden, maar we hebben er echt een soort lifestyle tijdschrift van gemaakt met kleine KwikFit accenten. De vormgeving zorgt voor herkenbaarheid, maar gaf direct weer dat het anders was dan de normale communicatie-uitingen. De afwijkende vorm maakt het voor het personeel interessanter om het te lezen.’’

Inmiddels ligt de eerste editie bij alle medewerkers op de mat. Ook Dirlanda van Pijkeren is enthousiast: “Door de fijne werkwijze met Li Moon is het ons gelukt om met een knallende eerste editie uit te komen. Waar het voor ons voelden als een te groot project met ons kleine team, zorgde Li Moon voor een mooie redactieformule en een duidelijke planning. Exact wat we nodig hadden.”

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Zoek je een creatieve oplossing?

Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!

Meer weten over ons werk?

Alle cases

Vertelmiddel

Alle diensten

Li Moon deelt

Blog archief