STRATEGIE & IDENTITEIT
CORPORATE IDENTITY

Li Moon heeft de afgelopen jaren enkele tientallen bedrijven en ondernemingen geholpen om corporate identity en groeistrategie in lijn te brengen. We adviseren ondernemers en managers: waar staat het bedrijf en waar wil het naartoe? De koers vertalen we naar de corporate identity. We gebruiken hiervoor onze eigen methode: Li Moon’s merklichaam.

Alle cases Merklichaam

EEN CORPORATE IDENTITY IS DE VERPERSOONLIJKING VAN BEDRIJF OF ONDERNEMING

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Mensen groeien, veranderen en passen zich aan de tijdsgeest aan. De corporate identity is de verpersoonlijking van een bedrijf of onderneming. Een corporate identity is bepalend voor de eerste indruk van prospects en stakeholders.

“Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente,” zei Charles Darwin al eens over de evolutie bij dieren en planten. “Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.” Dat geldt ook voor bedrijven. Het ene bedrijf verandert op natuurlijke wijze met trends en marktontwikkelingen mee. Soms stromen bedrijven zo geleidelijk weg van de ooit zo zorgvuldig gekozen bedrijfsidentiteit. Andere bedrijven worden door de markt ruw wakker geschud. Stilstand is dodelijk. Bedrijven die veranderen reageren op de dynamiek van de markt en houden bestaansrecht.

WAAROM IS EEN CORPORATE IDENTITY BELANGRIJK?

Een corporate identity is de persoonlijkheid van je bedrijf. Deze identiteit is voor veel stakeholders de eerste kennismaking. In de financiële sector zijn waarden als ‘betrouwbaarheid’ en ‘degelijkheid’ belangrijk. Die ‘betrouwbaarheid’ en ‘degelijkheid’ moeten dan ook een onderdeel zijn van de corporate identity, terwijl dat veel minder geldt voor innovatieve of creatieve bedrijven en ondernemingen die technologie ontwikkelen.

Om die reden is je bedrijfsidentiteit veel meer dan alleen je logo. Een corporate identity is de persoonlijkheid van je bedrijf gevat in een complete vormgegeven huisstijl die consequent wordt vertaald naar alle kanalen. Van visitekaartjes tot website. Van facturen tot nieuwsbrieven en van bedrijfsauto’s tot buitenreclame – alle uitingen worden nauwkeurig vormgegeven zodat het bedrijf uitstraalt waar het voor staat.

CORPORATE IDENTITY BEPAALT EERSTE INDRUK

De uitwerking naar middelen is zo belangrijk omdat je als bedrijf – net als bij persoonlijk contact – maar eenmaal de kans op een eerste indruk hebt. Je wilt dat doelgroepen en stakeholders het bedrijf beoordelen op de huidige (of beoogde) positie binnen de markt, op zaken als maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en werkgeverschap, de stand van innovatie, de kwaliteit van de geboden diensten of producten en de bedrijfscultuur. Bedrijven zijn continu in ontwikkeling en die ontwikkeling moet voor alle doelgroepen zichtbaar blijven. Vandaar dat het belangrijk is dat de identiteit naadloos aansluit bij de huidige (of toekomstige) staat van het bedrijf.

CORPORATE IDENTITY HELPT JE MEDEWERKERS

Een heldere en actuele corporate identity is van groot belang voor de verkoop. Inkopers zoeken continu via meerdere kanalen naar de meest geschikte leverancier. Een bedrijf dat zijn corporate identity niet op orde heeft kan daardoor orders mis lopen.
Daarnaast is de corporate identity ook een waardevol instrument om de bedrijfscultuur duurzaam te borgen. De bedrijfsidentiteit toont de medewerkers dagelijks waar de onderneming voor staat. Die medewerkers vormen samen een essentiële schakel: zij moeten de missie van het bedrijf in woord en gedrag uitdragen en dat lukt minder goed als er door een verouderde of niet passende corporate identity een diffuus beeld is ontstaan.

Corporate identity Scope

ZO WERKEN WIJ AAN EEN CORPORATE IDENTITY

Bij ons start ieder traject met een onderzoek naar de huidige positionering en de toekomstige koers van een bedrijf of organisatie.

Op basis van dat onderzoek ontwikkelen wij meerdere voorstellen, waarbij we samen met de betrokken managers kijken welke identiteit naadloos bij het bedrijf aansluit.

Deze variant werken wij tot in detail uit in een huisstijlhandboek. Dit handboek is een belangrijke basis om eenduidig en juist gebruik van de huisstijl voor de toekomst te borgen. Vervolgens buigen we ons met de opdrachtgever over de vraag in welke kanalen de corporate identity moet worden uitgewerkt (bijvoorbeeld website, pand, verkoopmaterialen) en hoe we de bedrijfsfilosofie duurzaam willen uitdragen (content marketing) in woord en beeld.

Wil je weten wat wij voor jouw merk of bedrijf kunnen betekenen? Vertel ons je marketingdoelstelling en wij vertellen je graag wat volgens ons de beste aanpak is voor jouw merk of bedrijf. Daarbij zoeken we uiteraard oplossingen die binnen jouw beschikbare budget passen. Je aanvraag verplicht je tot niets. Kom maar op met je marketingdoelstelling!

WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Meer weten over ons werk?

Alle cases

Li Moon deelt

Blog archief

GEEF JE MERK EEN BOOST

MET ONS BRANDING ADVIES