Mockup-Style-Guide-Wildlands
cases-icon

STRATEGIE & IDENTITEIT

ARBEIDSMARKT­­­COMMUNICATIE

Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem. Ondanks tientallen reacties per vacature, reageren de echte toppers niet. Li Moon ontwikkelt arbeidsmarktcampagnes en helpt bedrijven en instellingen de toppers te werven die nodig zijn om de groei voor de toekomst veilig te stellen.

Zo onderscheid je je als werkgever schaalbaar en slim. Krachtige Werkgeversidentiteit geen kwestie van budget

Net als mensen uniek zijn, zien wij bij Li Moon ook bedrijven als zijn. Bij Alldoorco legden we met het Li Moon Merklichaam de basis voor de werkgeversidentiteit. “Naarmate je een bedrijf nauwkeuriger definieert, hoe beter je deze kunt uitwerken.”

De krapte op de arbeidsmarkt raakt vooral technische bedrijven zoals Alldoorco. De afgelopen jaren bleken vacatures op alle niveaus steeds moeilijker in te vullen. Vandaar dat Alldoorco, specialist in bedrijfs- en garagedeuren, Li Moon vroeg de arbeidsmarktcommunicatie verder uit te werken.

Spanningsveld van mens & techniek

Daar waar technische bedrijven in arbeidsmarktcommunicatie geneigd zijn de techniek centraal plaatsen, kijken we bij Li Moon nadrukkelijk naar de ‘menselijke kant’ van een bedrijf. Een intensieve merksessie in het kader van onze eigen merkmethode, het Li Moon Merklichaam, gaf ons inzicht.
Dat Alldoorco een stoer technisch bedrijf is waar op basis van een nuchtere arbeidsethos hard wordt gewerkt, is op zich geen opvallende conclusie. Het feit dat het bedrijf ook een hele sociale en zorgzame kant heeft, is dat wel.
In een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk je als werkgever te onderscheiden. Waar ligt je kracht? Waarom blijven medewerkers bij jouw bedrijf werken?
In een wereld waar techniek centraal staat, levert aandacht voor de medewerkers al snel een sterk onderscheidend vermogen op.

Een werkgeversidentiteit is geen luchtkasteel

Het belang van het Merklichaam als methode is dat je als merkmaker er zeker van wilt zijn dat een werkgever zijn onderscheidende werkgeversidentiteit ook kan waarmaken.
“Draag je een mooi verhaal uit dat je intern niet kunt waarmaken,” zo houden we onze opdrachtgevers vaak voor, “dan bouw je tijdens de vloed aan een zandkasteel.”
Wees oprecht in het verhaal dat je vertelt, is ons devies. Beloof geen gouden bergen, maar zoom in op wat je al bijzonder maakt.
Geloofwaardigheid is een groot goed in arbeidsmarktcommunicatie. Wat heb je aan nieuwe collega’s die na 3 maanden vertrekken omdat het bedrijf van binnen heel anders blijkt te zijn dan wat de arbeidsmarktcommunicatie je belooft?
“Jouw bedrijf of merk is uniek omdat het uit een uniek mens voortkomt,” zegt Alexander Nijeboer, strateeg bij Li Moon. “Een uniek mens die een gat in de markt zag, dat gat op zijn of haar manier vulde en die vanuit zijn of haar eigen referentiekader een organisatie neerzette. Dat is de kern van je onderscheidend vermogen en niet de grootte van je marketingbudget.”

Wildlands-vergadering

Slim & schaalbaar bouwen aan werkgeversidentiteit

De vormgevers van Li Moon kijken vervolgens hoe ze dat onderscheidend vermogen – binnen de beperkingen van een bestaande bedrijfshuisstijl – het best naar vormgeving kunnen vertalen. Daarbij blijven ze altijd binnen de mogelijkheden die het budget hun biedt. “In een werkgeversidentiteit die voor bedrijven als Alldoorco uitwerken, vinden we het belangrijk dat deze een solide en slimme basis vormt voor toekomstige campagnes,” zegt Alexander Nijeboer, strateeg bij Li Moon. “Schaalbaarheid is van groot belang.”
Bea Mienis leidt als creatief directeur de creatieve vertaling van de merkwaarden naar de werkgeversidentiteit. “Die vertaling bestaat vaak uit vormoplossingen die een logisch gevolg zijn van de uitkomsten van een merksessie,” zegt zij. “Smaak speelt in vormgeving altijd een rol, maar hoe nauwkeuriger je erin slaagt om het bijzondere karakter van een bedrijf te definiëren, hoe minder smaakafhankelijk die oplossingen zijn.”

Werkgeversidentiteit: van merkuitwerking naar middelen

Vanuit de merksessie ontwikkelden onze vormgevers een breed scala aan communicatiemiddelen. Zo onderging de werkenbij-landingspage een metamorfose, net als de werkgeverspagina op Indeed.
Als blikvanger zetten we video in. Video groeide de afgelopen jaren uit tot een van de belangrijkste communicatiemiddelen om een werkgeversidentiteit te ‘vertellen’. Bovendien zijn door technologische ontwikkelingen videoproducties inmiddels ook toegankelijk geworden voor bedrijven met bescheiden marketingbudgetten.
De video’s die we voor Alldoorco maakten vonden een plek op het werkenbij-deel van de website, waarbij een aangepaste variant ook strategisch op social media-kanalen wordt ingezet in het kader van een remarketing campagne.

Alldoorco-gesponsorde-advertentie

Facebook targeting op specifieke doelgroep

MEER LEADS GENEREREN?

VERSTERK VANDAAG NOG
JE MERK MET HET LI MOON MERKLICHAAM®

START VANDAAG

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

Vertelmiddel

dummyblog

Bedrijfsfilm

Video onmisbaar in de marketingmix

coffeemania

Webdesign

Specialist in zakelijke websites

Social media | Li Moon

Social media

Kiezen betekent goed delen

dummyblog

Videomarketing

Video is onmisbaar in iedere marketingstrategie

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

TROTS OP ONZE MERKEN

KENNIS OM TE DELEN

Deel deze pagina

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003
Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003