STRATEGIE & IDENTITEIT
ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE
Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem. Ondanks tientallen reacties per vacature, reageren de echte toppers niet. Li Moon ontwikkelt arbeidsmarktcampagnes en helpt bedrijven en instellingen de toppers te werven die nodig zijn om de groei voor de toekomst veilig te stellen.
Zo onderscheid je je als werkgever schaalbaar en slim. Krachtige Werkgeversidentiteit geen kwestie van budget
Net als mensen uniek zijn, zien wij bij Li Moon ook bedrijven als zijn. Bij Alldoorco legden we met het Li Moon Merklichaam de basis voor de werkgeversidentiteit. “Naarmate je een bedrijf nauwkeuriger definieert, hoe beter je deze kunt uitwerken.”
De krapte op de arbeidsmarkt raakt vooral technische bedrijven zoals Alldoorco. De afgelopen jaren bleken vacatures op alle niveaus steeds moeilijker in te vullen. Vandaar dat Alldoorco, specialist in bedrijfs- en garagedeuren, Li Moon vroeg de arbeidsmarktcommunicatie verder uit te werken.
Spanningsveld van mens & techniek
Daar waar technische bedrijven in arbeidsmarktcommunicatie geneigd zijn de techniek centraal plaatsen, kijken we bij Li Moon nadrukkelijk naar de ‘menselijke kant’ van een bedrijf. Een intensieve merksessie in het kader van onze eigen merkmethode, het Li Moon Merklichaam, gaf ons inzicht.
Dat Alldoorco een stoer technisch bedrijf is waar op basis van een nuchtere arbeidsethos hard wordt gewerkt, is op zich geen opvallende conclusie. Het feit dat het bedrijf ook een hele sociale en zorgzame kant heeft, is dat wel.
In een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk je als werkgever te onderscheiden. Waar ligt je kracht? Waarom blijven medewerkers bij jouw bedrijf werken?
In een wereld waar techniek centraal staat, levert aandacht voor de medewerkers al snel een sterk onderscheidend vermogen op.
Een werkgeversidentiteit is geen luchtkasteel
Het belang van het Merklichaam als methode is dat je als merkmaker er zeker van wilt zijn dat een werkgever zijn onderscheidende werkgeversidentiteit ook kan waarmaken.
“Draag je een mooi verhaal uit dat je intern niet kunt waarmaken,” zo houden we onze opdrachtgevers vaak voor, “dan bouw je tijdens de vloed aan een zandkasteel.”
Wees oprecht in het verhaal dat je vertelt, is ons devies. Beloof geen gouden bergen, maar zoom in op wat je al bijzonder maakt.
Geloofwaardigheid is een groot goed in arbeidsmarktcommunicatie. Wat heb je aan nieuwe collega’s die na 3 maanden vertrekken omdat het bedrijf van binnen heel anders blijkt te zijn dan wat de arbeidsmarktcommunicatie je belooft?
“Jouw bedrijf of merk is uniek omdat het uit een uniek mens voortkomt,” zegt Alexander Nijeboer, strateeg bij Li Moon. “Een uniek mens die een gat in de markt zag, dat gat op zijn of haar manier vulde en die vanuit zijn of haar eigen referentiekader een organisatie neerzette. Dat is de kern van je onderscheidend vermogen en niet de grootte van je marketingbudget.”
Slim & schaalbaar bouwen aan werkgeversidentiteit
De vormgevers van Li Moon kijken vervolgens hoe ze dat onderscheidend vermogen – binnen de beperkingen van een bestaande bedrijfshuisstijl – het best naar vormgeving kunnen vertalen. Daarbij blijven ze altijd binnen de mogelijkheden die het budget hun biedt. “In een werkgeversidentiteit die voor bedrijven als Alldoorco uitwerken, vinden we het belangrijk dat deze een solide en slimme basis vormt voor toekomstige campagnes,” zegt Alexander Nijeboer, strateeg bij Li Moon. “Schaalbaarheid is van groot belang.”
Bea Mienis leidt als creatief directeur de creatieve vertaling van de merkwaarden naar de werkgeversidentiteit. “Die vertaling bestaat vaak uit vormoplossingen die een logisch gevolg zijn van de uitkomsten van een merksessie,” zegt zij. “Smaak speelt in vormgeving altijd een rol, maar hoe nauwkeuriger je erin slaagt om het bijzondere karakter van een bedrijf te definiëren, hoe minder smaakafhankelijk die oplossingen zijn.”
Werkgeversidentiteit: van merkuitwerking naar middelen
Vanuit de merksessie ontwikkelden onze vormgevers een breed scala aan communicatiemiddelen. Zo onderging de werkenbij-landingspage een metamorfose, net als de werkgeverspagina op Indeed.
Als blikvanger zetten we video in. Video groeide de afgelopen jaren uit tot een van de belangrijkste communicatiemiddelen om een werkgeversidentiteit te ‘vertellen’. Bovendien zijn door technologische ontwikkelingen videoproducties inmiddels ook toegankelijk geworden voor bedrijven met bescheiden marketingbudgetten.
De video’s die we voor Alldoorco maakten vonden een plek op het werkenbij-deel van de website, waarbij een aangepaste variant ook strategisch op social media-kanalen wordt ingezet in het kader van een remarketing campagne.
Facebook targeting op specifieke doelgroep
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Vertelmiddel
Bedrijfsfilm
Video onmisbaar in de marketingmix
Webdesign
Specialist in zakelijke websites
Social media
Kiezen betekent goed delen
Videomarketing
Video is onmisbaar in iedere marketingstrategie
MEER WETEN OVER ONS WERK?
KENNIS OM TE DELEN
Arbeidsmarktcommunicatie: 8 must-do’s om toptalent te werven
Arbeidsmarktcommunicatie: 8 must-do’s die voor je werken. Hoe werf je toptalenten?
Wielerronde als storytelling 7 lessen
Een wielerronde als storytelling. Wat je als contentmanager kunt leren van ‘het rondje om de kerk’ in de stad…
Deel deze pagina [addtoany]