50-Plussers vormen inmiddels de grootste doelgroep van Nederland. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap bij deze groep consumenten terechtkomt? En je pogingen effectief en duurzaam? Zolang je gevoerde marketingbeleid maar oprecht en geloofwaardig is. Li Moon ontwikkelt sinds 2003 consumentenmarketing met verkoopkracht.
Sinds 2019 is volgens het CBS de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan 50 jaar. Dat maakt de 50-plussers tot de grootste doelgroep van Nederland. Hoe zet je als retailer, bedrijf of ondernemer je marketingactiviteiten gericht in op deze groep consumenten?
Nederland vergrijst steeds meer. In 1950 was nog minder dan een op de drie volwassenen in Nederland een 50-plusser. Maar in 2019 was dat er al één op de twee. In totaal zijn dan 6,9 miljoen van de 13,7 miljoen volwassenen ouder dan 50 jaar. De 50-plussers van nu zijn kapitaalkrachtige consumenten. Dat heeft te maken met de hoogte van hun inkomen, hun relatief lage lasten en de omvang van hun vermogen.
Vrouwen van boven de vijftig blijken het meest te besteden; zij beheren vaak het geld en beslissen erover. Meer dan jongere leeftijdsgroepen stellen 50-plussers hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service. Ze bezoeken eerder winkels met goede service en doen vaker aankopen in speciaalzaken. Merkentrouw wisselt beduidend per sector. Bij auto’s en persoonlijke verzorging hechten zij veel waarde aan het merk, bij audiovisuele producten en kleding juist minder.
De meeste 50-plussers gebruiken vooral de media waarmee ze vertrouwd zijn. Zij besteden gemiddeld net geen 8 uur per dag aan mediaconsumptie. Relatief gezien besteden senioren meer tijd aan lezen en aan televisie. Van internet maken zij nog steeds minder gebruik dan jongere generaties, hoewel internetbankieren en e-mailen populair is onder senioren. Volgens het CBS heeft 95% van de 55-65 jarigen toegang tot internet, voor 65-75 jaar is dit 75%. Op dit moment gebruikt bijna 50% van de 50-64 jarigen sociale media.
Senioren worden het liefst aangesproken door ‘echte mensen’ (69%). Senioren geven aan dat in reclames niet speciaal met hun leeftijd rekening gehouden hoeft te worden. Waar senioren vooral behoefte aan hebben, zijn waarden als echtheid, herkenning, begrip en humor. Schreeuwende koppen, onduidelijkheid en onechte emoties werken averechts.
Wil je weten wat wij voor jouw merk of bedrijf kunnen betekenen? Vertel ons je marketingdoelstellingen en wij vertellen je graag wat volgens ons de beste aanpak voor jouw bedrijf of merk is. Daarbij zoeken we uiteraard oplossingen die passen binnen jouw beschikbare budget. Je aanvraag verplicht je tot niets. Kom maar op met je marketingdoelstellingen!
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!
Meer weten over ons werk?
Alle cases