header
hoofd-hart

ONLINE

MARKETING AUTOMATION

Met marketing automation zorg je ervoor dat je het optimale rendement aan leads haalt uit de traffic naar je website. Li Moon adviseert je over strategie, ontwerpt en bouwt je website en implementeert de marketing automation van Sharpspring.

WELKE GEVOLGEN HEEFT DE AVG VOOR JOUW BEDRIJF?

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing, in de hele Europese Unie (EU) ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer. Wat betekent dat voor jouw website en bijvoorbeeld een dienst als marketing automation?

Voor alle duidelijkheid: de komst van een nieuwe wet ter bescherming van onze privacy was hoognodig. Tot nu toe werden we tegen misbruik beschermd door de Wet persoonsgegevens (Wbp). Een wetje uit 1995. Dat is oud. Wie heeft er nog een auto uit 1995? Het jaar ook waarin de laatste Nederlandse voetbalclub (Ajax) de Cup met de grote oren won.

Inmiddels is de wereld volledig gedigitaliseerd. Met een druk op de knop is alle (veel) informatie binnen handbereik. Ook over jou en mij. En allerlei mogelijkheden om al die informatie te koppelen. Data die ook in verkeerde handen kunnen vallen. Dankzij onder andere de rel om Facebook weten we daar nu alles van. We moeten aan de bak. En snel ook.

Het is geen verrassing. Al op 25 mei 2016 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking, een wet voor de gehele Europese Unie. Tot 25 mei 2018 kregen we allemaal de tijd om de AVG/ GDPR te implementeren. Houd je je als bedrijf na deze datum niet aan de AVG/ GDPR dan volgen er serieuze sancties. Menig ondernemer denkt: komt tijd, komt raad en het zal uiteindelijk wel meevallen. En dan is er altijd wel iemand die verwijst naar de zogenaamde millenniumbug.

Voor de jongeren onder ons: in 1999 ontstond er serieuze paniek in de samenleving, wereldwijd. Over een probleem dat zou kunnen ontstaan bij de overstap naar het jaar 2000. Onze computersystemen zouden in serieuze problemen komen bij het opslaan van de datum. Vooral de laatste twee cijfers van het jaar deden het ‘m. 29 december 1977 zou worden opgeslagen als 29-12-77.

Die ramp bleef uit. Uiteindelijk hadden de meesten van ons zich veel te druk gemaakt over de mogelijke consequenties die ons te wachten stond. Van die les werd geleerd. Zou het daarom zijn dat velen ook nu ietwat nuchter reageren op alle spookbeelden die ons boven het hoofd hangen? Als het maar niet leidt tot onderschatting. De nieuwe wet voor privacy brengt wel degelijk verandering.

DIRECTE INVLOED OP DE INZET VAN JE MARKETINGMIDDELEN

Zo heeft de nieuwe wet directe invloed op de inzet van je marketingmiddelen. Ook die van jouw bedrijf of organisatie. Een mooi voorbeeld daarvan is de manier waarop we gebruik kunnen maken van marketing automation.

Persoonsgegevens verwerken we steeds vaker automatisch door gebruik te maken van allerlei systemen. Handig. En ook weer niet. Omdat er zoveel verschillende systemen bestaan is het vaak lastig om te bepalen waar precies welke persoonsgegevens zijn opgeslagen. Als ‘eigenaar’ van deze data verlies je veel van je grip op de materie. En het en het is best lastig om eventuele verkeerde gegevens te herstellen.

De nieuwe wet schept op Europees niveau allerlei eisen waarbinnen je als organisatie met deze gegevens moet werken. Dat het niet meevalt om aan alle nieuwe regels te voldoen, zegt genoeg over hoe hoe we met z’n allen zijn doorgeschoten met het verzamelen van al onze ‘big data’.

IS DE NIEUWE PRIVACY WETGEVING REDEN OM IN DE STRESS TE SCHIETEN?

Er zullen marketeers zijn die vast niet zitten te wachten op de AVG. Het beperkt allerlei heerlijke vrijheden die ‘we’ ons eerder hadden verworven. Toch is er geen reden om nu helemaal in de stress te schieten. Zoveel verandert er eigenlijk ook weer niet. Eigenlijk zijn de meeste nieuwe regels allang verplicht binnen de wet. Alleen ontbrak het aan controle op naleving.

Heb jij een goed product en een sterk verhaal over je bedrijf dan zullen echte belangstellenden nog steeds jouw informatie willen ontvangen. Het aantal leads zal dan kunnen dalen, maar het percentage aan zogenaamde gekwalificeerde leads neemt straks heus toe. Je mag je pas serieus zorgen maken als jouw bedrijfsverhaal niet zo sterk is en jij je klanten amper serieus neemt.

PRIVACY BEGINT BIJ BEWUSTWORDING BINNEN JE BEDRIJF

Dus aan de slag. Voor het gemak hebben we hieronder wat zaken gezet waar je rekening mee moet houden op het gebied van marketing automation, hoewel het lastig is om helemaal volledig te zijn. Goed beschouwd vraagt de nieuwe wet vooral om bewustwording binnen je hele bedrijf. Doe je voordeel met die mentaliteitsverandering.

1. Overzicht!
Verwerk al je processen waarin persoonsgegevens worden verwerkt zo veel mogelijk tot een deugdelijk overzicht. Hoe verzamel je jouw data, welke data zijn dat en wie verwerkt ze?

2. Vergeet die vinkjes
Vraag altijd toestemming voor het verwerken en versturen van persoonsgegevens. Zo eenduidig mogelijk. En herhaal dat. Vooraf ergens een vinkje zetten is er niet meer bij. Leg ook de klachtenprocedure uit.

3. Blijf vragen om toestemming
Data gebruiken mag. Zolang er maar geen rechtsgevolgen aan vast zitten. Leg helder uit waarom en hoe je je data gebruikt. Bied je klant de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Constant.

4. Jij blijft eindverantwoordelijk
Leg alle teksten over toestemming vast. Van webpagina tot IP-adres en van tijdstip tot persoonsnaam. Handig te tackelen met software, maar de eindverantwoording blijft altijd bij jou en je bedrijf.

5. Iedereen aan de AVG
Koppel ook organisaties die namens jouw bedrijf persoonsgegevens verwerken aan de AVG zoals host, leverancier van het systeem, ESP en de supportafdeling.

6. Privacy- en cookieverklaring
Vertel alle betrokkenen via een privacy- en cookieverklaring hoe je persoonsgegevens binnen je organisatie verwerkt.

GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER
Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën.

MEER LEADS GENEREREN?

VERSTERK VANDAAG NOG
JE MERK MET HET LI MOON MERKLICHAAM®

START VANDAAG

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

KENNIS OM TE DELEN

Design Thinking

Design Thinking

Toegevoegde waarde design thinking op creatieve processen is enorm, zo onderzocht onderzoeksbureau McKinsey

Mobiel wint van desktop

Mobiel wint van desktop

In 2016 werden de meeste e-mails op een mobiele telefoon geopend en voor 2017 is marketing automation de grootste trend.

Vertelmiddel

Marketing Automation | Li Moon

Marketing automation

Haal optimaal rendement uit je leads

CoolSculpting-mobiel

E-commerce

8 voorwaarden om je platform te laten slagen

smid-media-solution-mobiel-1

Wordpress website

Dé 7 vragen van ondernemers over hun website

coffeemania

Webdesign

Specialist in zakelijke websites

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

Deel deze pagina

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003
Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003