Om jezelf als bedrijf op de kaart te zetten, heb je een sterke merkidentiteit nodig. Li Moon legt je uit wat je merkidentiteit is en wat je ermee kunt.
Je hebt besloten dat je de marketingstrategie van je bedrijf eens onder handen wilt nemen, omdat je jezelf meer wilt kunnen onderscheiden van je concurrentie. Wanneer je je hierin verdiept kom je onder andere de term ‘merkidentiteit’ tegen. Maar wat is je merkidentiteit dan en wat kun je ermee?
Je merkidentiteit is datgene waarmee je je onderscheidt van je concurrentie. Je maakt met je merkidentiteit duidelijk wat jouw bedrijf of dienstverlening uniek maakt, wat helpt je om je concreter te positioneren in de markt. Op deze manier maak je jezelf aantrekkelijker voor (potentiële) klanten en kun je meer klantenbinding creëren.
Een merkidentiteit is eigenlijk tweeledig. Je hebt het inhoudelijke deel en het visuele deel.
Inhoudelijke merkidentiteit
Met het inhoudelijke deel van je merkidentiteit bepaal je wat je over je bedrijf wilt vertellen aan je publiek. Om dit verhaal voor jezelf duidelijk te maken, is het handig om de volgende zaken voor jezelf op een rijtje te zetten.
Visuele merkidentiteit
Je visuele merkidentiteit wordt ook wel visual identity genoemd. Je weet wat je over jezelf wilt vertellen, maar hoe geef je dat vorm? Voor je visual identity denk je daarom na over de kleuren, het lettertype en de vormen die je wilt gebruiken. Dit leg je vervolgens vast in je huisstijl om het in de praktijk te brengen.
Hulp bij het bepalen van je merkidentiteit
Klinkt dit je wat abstract in de oren? Logisch, even de visie en kernwaarden van je bedrijf op papier zetten, kan best lastig zijn. Li Moon heeft hier een doeltreffende methode voor ontwikkeld: het Merklichaam©.
Met het Merklichaam giet je je merkidentiteit eigenlijk in een persoonsbeschrijving. Dit maakt het voor jou overzichtelijker en zorgt dat je het verhaal makkelijker kan uitleggen in alle lagen van je bedrijf. Is dit iets voor jou? Dan gaan we samen aan de slag om jouw merkidentiteit handen en voeten te geven.
Het lijkt logisch om direct bij het opstarten van je bedrijf ook je merkidentiteit vast te leggen, maar dat is het niet. In het begin ben je tenslotte vooral bezig met je bedrijf uitvinden en het aantrekken van je eerste klanten.
Veel bedrijven kijken tijdens het opstartproces daarom naar het merkidentiteit van de concurrent en gaan daarin mee. Pas als je eenmaal op gang bent, merk je dat klanten bij je (blijven) komen om wie je bent en omdat je beter of anders bent dan de concurrent.
Je kunt daar vervolgens op inspringen door je merkidentiteit te bepalen en vast te leggen. Dit is namelijk de basis van je merk en versterkt je salesproces.
Heb je jouw merkidentiteit bepaald? Dan is het slim om je die goed vast te leggen en kun je op terugvallen als dat nodig is. Daarnaast biedt het houvast aan je medewerkers en is het makkelijker om externen die voor je aan de slag gaan te instrueren.
Je legt je merkidentiteit vast in een brand guide en hier kan je allerlei manieren voor gebruiken. Li Moon zelf gebruikt bij voorkeur een persoonsbeschrijving. Dat begrijpt namelijk iedereen en is daardoor makkelijk te delen.
Je merkidentiteit speelt een grote rol bij het bepalen van je marketingstrategie. Het is namelijk de basis voor je huisstijl, logo, design, kleur, en tone-of-voice in je uitingen.
In alle communicatie- en reclame-uitingen redeneer je vanuit je merkidentiteit. Hoe zorg je ervoor dat je uiting de juiste boodschap uitdraagt en hoe blijft die in lijn met je andere uitingen? Door dit altijd in je achterhoofd te houden, wordt jouw identiteit herkenbaarder in de markt
Naast merkidentiteit heb je ook bedrijfsidentiteit. In principe komt dit op hetzelfde neer, dus waar je sta je als bedrijf voor, hoe gedraag je je et cetera. Het verschil zit hem in wanneer je de termen gebruikt. Bedrijfsidentiteit is namelijk meer een parapluterm voor corporates.
Corporate bedrijven hebben meestal verschillende merken onder één dak. Denk hierbij aan een bedrijf als Unilever. Zo’n groot bedrijf heeft daardoor te maken met veel complexer publiek, zoals aandeelhouders, belangengroepen en verschillende soorten klanten. Het is daardoor zaak dat de communicatie met iedereen goed afgestemd wordt. Daar komt de bedrijfsidentiteit bij kijken.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je merkidentiteit? Het maakt niet uit of je een startende ondernemer bent of al jaren aan de weg timmert, Li Moon staat graag voor je klaar. Vraag nu vrijblijvend een gratis branding advies aan en dan kijken we samen welke mogelijkheden er zijn.
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!