Logo, huisstijl, identiteit
hoofd-hart

BLOG

LOGO, HUISSTIJL EN MERKIDENTITEIT

Wil jij gaan werken aan de branding van jouw bedrijf? Dan kom je de termen logo, huisstijl en merkidentiteit waarschijnlijk wel tegen. Maar wat zijn de verschillen en wat gebruik je waarvoor? Li Moon legt het uit.

Zo herken je het verschil tussen een logo, huisstijl en merkidentiteit

Het zijn drie verschillende dingen, maar de termen logo, huisstijl en merkidentiteit haalt men nog wel eens door elkaar. Terwijl een huisstijl meer omvat dan enkel je logo en de identiteit van je merk uit meer bestaat dan alleen je huisstijl. Maar ondanks hun verschillen, kunnen deze drie begrippen niet zonder elkaar bestaan.

Wat is merkidentiteit?

Zonder identiteit is het eigenlijk onmogelijk om je huisstijl – laat staan je logo – te ontwikkelen. Je identiteit gaat over wie je bent, waarom je bestaat en hoe je je als onderneming gedraagt. Dit komt terug in alles wat je doet, zegt of levert aan diensten of producten. Dicht bij je identiteit blijven is dicht bij jezelf blijven en zorgt ervoor dat je doelgroep een duidelijk beeld krijgt van je onderneming.

Zonder merkidentiteit – dus zonder te weten wie je bent – is het heel lastig om een sterke huisstijl en bijpassend logo te ontwikkelen. Waar sta je voor, wat maakt je uniek? Vervolgens kun je hiermee verder bouwen.

Zonnenstelsel_merkidentiteit2

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de gehele visuele stijl die gebruikt wordt om je onderneming zichtbaar en herkenbaar te maken. Daarnaast onderscheid je je met je huisstijl van je concurrenten. Hier valt ook het logo onder. Daarnaast wordt in de huisstijl de kleuren, typografie, tone-of-voice en type beelden vastgelegd. Op deze manier kan dit consistent terugkomen in verschillende communicatie-uitingen, zoals op je website, visitekaartjes, offertes en e-mails.

Je huisstijl is eigenlijk je visuele weergave van je merkidentiteit. Samenhang tussen je verschillende communicatiemiddelen is daarom belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen je huisstijl gaan herkennen en associëren met de services en waarden van jouw onderneming.

Wat is een huisstijl

Je huisstijl vastleggen

Zoals gezegd is consistentie heel belangrijk bij je huisstijl. Als iedereen er naar eigen interpretatie mee omgaat, kun je het tenslotte amper een stijl noemen. Daarom verdient het de voorkeur om de richtlijnen voor bijvoorbeeld de kleuren, het lettertype, de beeldtaal en het logogebruik vast te leggen in een huisstijlgids.

Met zo’n gids heeft iedereen een overzicht van je huisstijl, dat als basis gebruikt kan worden voor je communicatie. Handig voor je medewerkers, maar ook voor externe partijen waar je misschien mee samenwerkt. Zo houdt iedereen zich aan de juiste stijl en voorkom je verwarring bij je (potentiële) klanten.

 

Wat is een logo?

Een logo is onderdeel van je huisstijl en maakt in feite jouw merk en je identiteit visueel. Meestal bestaat een logo uit uit een woord, een symbool of een combinatie van beide. Het belangrijkst aan een logo is dat je het makkelijk kan herkennen en niet te ingewikkeld in elkaar zit. Dan is het makkelijker voor mensen om het logo met jouw bedrijf te associëren.

 

Identiteit bepalen, huisstijl ontwikkelen of logo ontwerpen?

Staat jouw bedrijf nog in de kinderschoenen en kun je wat hulp gebruiken met het bepalen van je merkidentiteit of het ontwikkelen van je huisstijl? Of heb je het idee dat je onderneming een facelift kan gebruiken? Vraag dan een gratis merkadvies aan bij Li Moon. Met bijna twintig jaar aan ervaring als merkmakers, kunnen wij je helpen om je bedrijf of merk op de kaart te zetten en verder te laten groeien.

GESCHREVEN DOOR: JUDITH HOF
Content Marketeer Judith houdt zich bezig met allerlei vormen van content. Zowel voor Li Moon als voor onze klanten.

GEEF JE MERK EEN BOOST

Met ons gratis merkadvies

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

KENNIS OM TE DELEN

Vertelmiddel

Marketing Automation | Li Moon

Marketing automation

Haal optimaal rendement uit je leads

CoolSculpting-mobiel

E-commerce

8 voorwaarden om je platform te laten slagen

storytelling

Storytelling

Deel de verhalen rond je merk

Contentabonnement-renee-evy

Contentabonnement

Een jaar verzekerd van goede content

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003
Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003