

ONLINE
GEVONDEN!
ONLINE-VIDEO IS DE TOEKOMST
In 2016 werden de meeste e-mails op een mobiele telefoon geopend en voor 2017 is marketing automation de grootste trend. Dit blijkt uit de veertiende editie (2017) van de E-mail Benchmark.
In 2016 werd e-mail eindelijk vaker op mobiel (54,22 procent) dan op desktop (45,78 procent) geopend, is het belangrijkste doel om e-mailmarketing in te zetten het genereren van traffic naar de website (75 procent) en is Marketing Automation zowel de grootste trend als de grootste uitdaging voor de Nederlandse marketeer.
Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark – Editie 2017’, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. Dit onderzoek is vanaf nu te downloaden is op de website email-benchmark.nl.
B2B OPENT VAKER MOBIEL DAN B2C
Een opvallende conclusie uit de Email Benchmark – Editie 2017 is dat het aantal emails dat wordt geopend in de zakelijke markt hoger ligt (53,63 procent van de totale opens) dan in de consumentenmarkt (46,37 procent). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails, waar desktop opens het nog winnen. Ondanks de verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Inmiddels optimaliseert 83 procent zijn e-mailmarketingcampagnes voor mobiel en tablet.
TREND: MARKETING AUTOMATION
De belangrijkste trend voor marketeers in 2017 draait om automatisering en data-generatie. Ruim 49 procent van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door databasemanagement (37 procent) en conversie-optimalisatie (35 procent). Marketing Automation is niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55 procent).
STRATEGIEPLAN VOOR EMAILMARKETING
Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73 procent) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker. Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is nu verschoven naar het genereren van traffic naar de website (75 procent) en het verlenen van service (71 procent). Het aanjagen van de verkoop (62 procent) en leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55 procent en 58 procent. 82 procent van de bedrijven werkt met strategieplan van aanpak voor e-mailmarketing als onderdeel van het marketingplan.
OVER DE E-MAIL BENCHMARK
Het onderzoek is uitgevoerd door E-mail Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen zeventien verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).
![]() |
GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën. |
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
KENNIS OM TE DELEN

Wat is een customer journey en hoe speel je als bedrijf hierop in?
Met de customer journey heb je inzicht in de ‘reis’ die de klant aflegt bij het kopen van een dienst of product. Lees er hier meer over.

Zo zet je succesvol video in voor je merk
Video is een onmisbaar vertelmiddel voor je merk. Hoe zet je video succesvol in en wanneer kies je voor video of animatie? Li Moon legt het je graag uit.

Wat is je merkidentiteit en wat houdt het in?
Wil jij je onderscheiden van de concurrentie? Zorg dan dat je een sterke merkidentiteit hebt. Hier lees je wat dit inhoudt.

Zo herken je het verschil tussen een logo, huisstijl en merkidentiteit
De termen logo, huisstijl en merkidentiteit worden regelmatig door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillend zijn. Maar hoe houd je ze dan uit elkaar?
Vertelmiddel
Corporate website
Zo genereer je meer leads
E-commerce
8 voorwaarden om je platform te laten slagen
SEO teksten
SEO teksten vergroten je vindbaarheid | Li Moon Online
Longread
Jouw merk verdient inhoud
MEER WETEN OVER ONS WERK?