EMPLOYER BRANDING IS GEEN QUICKFIX
5 TIPS VOOR EEN STERK WERKGEVERSMERK

De krapte op de arbeidsmarkt is voor veel bedrijven een probleem. Er werken meer mensen dan ooit, er zijn meer vacatures dan ooit. Tegenover 100 werklozen staan zo’n 133 vacatures (CBS). Volgens een recente publicatie van het UWV houdt die krapte nog wel even aan. Niet eerder was employer branding, oftewel de manier waarop jij jouw bedrijf en vacatures presenteert zo belangrijk.

5 TIPS VOOR EEN STERK WERKGEVERSMERK

De krapte op de arbeidsmarkt is voor veel bedrijven een probleem. Er werken meer mensen dan ooit, er zijn meer vacatures dan ooit. Tegenover 100 werklozen staan zo’n 133 vacatures (CBS). Volgens een recente publicatie van het UWV houdt die krapte nog wel even aan. Niet eerder was employer branding, oftewel de manier waarop jij jouw bedrijf en vacatures presenteert zo belangrijk.

Li Moon werkt al jaren met kennisbanken, trendanalisten en organisaties als ‘t SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie). We brachten trends en ontwikkelingen in kaart, legden verbanden en goten deze om tot concreet door te voeren tips voor werkgevers op het gebied van employer branding.

OORZAAK KRAPTE OP DE MARKT

Natuurlijk spelen de huidige en recente gebeurtenissen op wereldniveau een rol wat betreft de krappe arbeidsmarkt, maar experts voorspelde dit al jaren geleden. Vergrijzing is een feit en waar 65+ers afscheid nemen van hun werkplek, zijn er minder jongeren om deze gaten te vullen. Daarnaast werken ook veel mensen parttime (zo’n 47%), meer dan in het verleden. Randstad spreekt verder over een onderbenutting van arbeidspotentieel; zo’n 1 tot 1,5 miljoen mensen wilt wel werken, maar heeft een te grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Vergeleken met januari 2020 is het aantal vacatures binnen de verkoop en marketing met 100% (!) toegenomen, op het gebied van analyse, controle en onderzoek zelfs 105%.
Laten we de impact van COVID ook niet uitvlakken. Door de onzekerheid in de wereld wankelde de arbeidsmarkt en kregen veel werkgevers en werknemers zware klappen. Dit met grote ontslagrondes, herschreven functieprofielen en meer remote werken als gevolg. Oorzaken genoeg om werknemers te doent wijfelen en een dreun te geven aan de relatie tussen werkgever en werknemer.

WAT IS EMPLOYER BRANDING?

Employer branding is de manier waarop bedrijven zich profileren op de arbeidsmarkt. Niet enkel naar buiten, maar ook binnen de organisatie. Door je als werkgever te onderscheiden van concurrenten , zet je jouw bedrijf op een onwijze voorsprong wat betreft werving en personeelsbehoud. De vakterm employer branding bestaat ondertussen al meer dan 25 jaar en is niet meer wat het geweest is. Unilever marketeer Simon Barrow vond destijds dat merken zich niet enkel moesten profileren naar de consument, maar ook naar de arbeidsmarkt.

Arbeidsmarktcommunicatie is in de afgelopen decennia dus uitgegroeid tot een volwassen vorm van marketing. Neem je je arbeidsmarktcommunicatie serieus dan schakel je professionals in, maar wist je dat je als werkgever ook zelf veel kunt doen om de gunst van sollicitanten te winnen?

1. BALANS WERK PRIVÉ

Ping-pong tafels, spetterende vrijmibo’s, workations naar Bali en een vette e-bike zijn inmiddels veelgenoemde lokkertjes in vacatureteksten. Hartstikke leuk, maar als hier een 60-urige werkweek zonder ruimte voor zelfontplooiing tegenover staat zullen er weinig mensen happen. Of blijven. Wat heb jij te bieden op het gebied van een gezonde, duurzame balans tussen werk en privé? Denk je bijvoorbeeld aan later in de vorm van een dichtgetimmerd pensioenplan? Ben je flexibel in werktijden, -dagen of -locatie zodat men ook andere passies en dromen kan najagen? Ga op zoek naar de waarde die jij kan toevoegen aan het leven van jouw medewerkers en verwerk die balans in jouw employer branding. Je huidige collega’s zullen dit ook waarderen.

2. LAAT DIKKE IKKE TOCH STIKKE

Nog nooit was de fragmentatie zo groot als in de huidige tijdsgeest. Steeds meer zakt het vertrouwen weg en nee, dat vinden wij niet gek. Kijk naar recente gebeurtenissen zoals de toeslagenaffaire, maar ook de onrust en woelige tijd die COVID met zich meebracht. Kijk eens wat meer door die holistische bril, waarin je je eigen ‘dikke ikke’ aan de kant zet en kijkt naar welke rol jij speelt binnen het grotere ecosysteem. Onderzoek dit goed en deel dit op de arbeidsmarkt én binnen jouw bedrijf.

3. MEER DAN WERK

64% van de consumenten, waaronder wellicht wel jouw nieuwe collega, geeft de voorkeur voor merken en bedrijven met een missie-gedreven achtergrond (B-Corp bijvoorbeeld). Je hoeft niet allergroenst te zijn, maar practise what you preach. Deel, spreek je uit. Zoek connecties, neem standpunten in. Laat jouw nieuwe collega’s weten wat ze kunnen verwachten, waaraan ze bijdragen en wat jij aan HUN leven bijdraagt. Stel je op als teamgenoot, je doet het samen. Samen naar één gemeenschappelijk doel. Bij samen hoort ook vertrouwen, eerlijkheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Efteling, waar ze na het overboord gooien van de klassieke functioneringsgesprekken zeiden: ‘Iedereen die hier werkt, functioneert’. Qua employer branding een onwijze stap, want hoe laat je beter zien dat jij jouw medewerkers vertrouwd dan hen zelf de regie te laten bepalen.

4. DIGITAL FIRST

LinkedIn Jobs, Indeed en jouw eigen website zijn prima tools om in te zetten om talenten te werven, maar weinig origineel. Boor dus vooral nieuwe platformen aan. Vooral de jongere doelgroep is veel te vinden op sociale media als TikTok, SnapChat en Instagram. Gevestigde namen spelen hier regelmatig goed op in door bijvoorbeeld een filter te ontwikkelen – bouw je meteen aan je merkpositie. Heineken speelde begin dit jaar haarfijn in op het digital first tijdperk door de persconferentie voor hun nieuwe Heineken Silver (met focus op Gen-Z) te lanceren in het Metaverse. Een volledig digitale, online persconferentie met een aantal toffe inhakers en knipogen. Nou begrijpen wij dat dit wellicht wat groots is, maar met toffe (short-)video content scoor je goed op de huidige arbeidsmarkt.

5. LAAT JEZELF ZIEN

Een rij lachende collega’s, kopje koffie in de hand, perfect gematcht op elkaar qua kleding en houding. Leuk beeld hoor, echter schreeuwt het ‘stock-afbeelding’. Zoals Lotte Willemsen (directeur SWOCC) tijdens een recent evenement aangaf, is het belangrijk voor merken en bedrijven de menselijke maat te laten zien. Hún menselijke maat. Een goed voorbeeld is Pieter Pot, waar de oprichters zélf geregeld voor de camera staan om hun missie en merkverhaal uit te leggen. Sluit mooi aan bij tip #4, want online platformen als TikTok en Instagram Live/Reels lenen zich hier perfect voor. Focus je op originele beelden en verhalen, van jouw merk, missie of verhaal.

Benieuwd hoe wij vorig jaar een campagne rondom het werkgeversmerk van KwikFit aanvlogen? Check deze link!

Geef je merk een boost
Met ons branding advies
Geef je merk een boost
WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Zoek je een creatieve oplossing?

Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!

Li Moon deelt

Blog archief