BLOG
LOGO, HUISSTIJL EN MERKIDENTITEIT
Zo herken je het verschil tussen een logo, huisstijl en merkidentiteit
Het zijn drie verschillende dingen, maar de termen logo, huisstijl en merkidentiteit haalt men nog wel eens door elkaar. Terwijl een huisstijl meer omvat dan enkel je logo en de identiteit van je merk uit meer bestaat dan alleen je huisstijl. Maar ondanks hun verschillen, kunnen deze drie begrippen niet zonder elkaar bestaan.
Wat is merkidentiteit?
Zonder identiteit is het eigenlijk onmogelijk om je huisstijl – laat staan je logo – te ontwikkelen. Je identiteit gaat over wie je bent, waarom je bestaat en hoe je je als onderneming gedraagt. Dit komt terug in alles wat je doet, zegt of levert aan diensten of producten. Dicht bij je identiteit blijven is dicht bij jezelf blijven en zorgt ervoor dat je doelgroep een duidelijk beeld krijgt van je onderneming.
Zonder merkidentiteit – dus zonder te weten wie je bent – is het heel lastig om een sterke huisstijl en bijpassend logo te ontwikkelen. Waar sta je voor, wat maakt je uniek? Vervolgens kun je hiermee verder bouwen.
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de gehele visuele stijl die gebruikt wordt om je onderneming zichtbaar en herkenbaar te maken. Daarnaast onderscheid je je met je huisstijl van je concurrenten. Hier valt ook het logo onder. Daarnaast wordt in de huisstijl de kleuren, typografie, tone-of-voice en type beelden vastgelegd. Op deze manier kan dit consistent terugkomen in verschillende communicatie-uitingen, zoals op je website, visitekaartjes, offertes en e-mails.
Je huisstijl is eigenlijk je visuele weergave van je merkidentiteit. Samenhang tussen je verschillende communicatiemiddelen is daarom belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen je huisstijl gaan herkennen en associëren met de services en waarden van jouw onderneming.
Je huisstijl vastleggen
Zoals gezegd is consistentie heel belangrijk bij je huisstijl. Als iedereen er naar eigen interpretatie mee omgaat, kun je het tenslotte amper een stijl noemen. Daarom verdient het de voorkeur om de richtlijnen voor bijvoorbeeld de kleuren, het lettertype, de beeldtaal en het logogebruik vast te leggen in een huisstijlgids.
Met zo’n gids heeft iedereen een overzicht van je huisstijl, dat als basis gebruikt kan worden voor je communicatie. Handig voor je medewerkers, maar ook voor externe partijen waar je misschien mee samenwerkt. Zo houdt iedereen zich aan de juiste stijl en voorkom je verwarring bij je (potentiële) klanten.
Wat is een logo?
Een logo is onderdeel van je huisstijl en maakt in feite jouw merk en je identiteit visueel. Meestal bestaat een logo uit uit een woord, een symbool of een combinatie van beide. Het belangrijkst aan een logo is dat je het makkelijk kan herkennen en niet te ingewikkeld in elkaar zit. Dan is het makkelijker voor mensen om het logo met jouw bedrijf te associëren.
Identiteit bepalen, huisstijl ontwikkelen of logo ontwerpen?
Staat jouw bedrijf nog in de kinderschoenen en kun je wat hulp gebruiken met het bepalen van je merkidentiteit of het ontwikkelen van je huisstijl? Of heb je het idee dat je onderneming een facelift kan gebruiken? Vraag dan een vrijblijvend branding advies aan bij Li Moon. Met bijna twintig jaar aan ervaring als merkmakers, kunnen wij je helpen om je bedrijf of merk op de kaart te zetten en verder te laten groeien.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET LI MOON!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Hoe speel je in op een customer journey?
Met de customer journey heb je inzicht in de ‘reis’ die de klant aflegt bij het kopen van een dienst of product. Lees er hier meer over.
5 Onmisbare bronnen voor iedere marketeer
Speciaal voor elke marketeer hebben wij onze 5 beste bronnen voor je op een rijtje gezet.
Wat is je merkidentiteit en wat houdt het in?
Wil jij je onderscheiden van de concurrentie? Zorg dan dat je een sterke merkidentiteit hebt. Hier lees je wat dit inhoudt.
Design Thinking
Toegevoegde waarde design thinking op creatieve processen is enorm, zo onderzocht onderzoeksbureau McKinsey
Vertelmiddel
Marketing automation
Haal optimaal rendement uit je leads
E-commerce
8 voorwaarden om je platform te laten slagen
Storytelling
Deel de verhalen rond je merk
Contentabonnement
Een jaar verzekerd van goede content
MEER WETEN OVER ONS WERK?
Zo werd Koorbiënnale The Big Sing
Wil je werken met bevlogen merkmakers? Li Moon helpt met strategie, herpositionering, vormgeving, content en online