Li Moon ontwikkelt jaarlijks merkidentiteiten voor tientallen bedrijven en ondernemingen en helpt ze hun merkverhalen te vertellen. Ieder jaar kijken we uit naar de trendanalyses en stellen we onszelf de vraag: welke gevolgen hebben de trends van 2020 voor jouw merk?
Welke trends hebben invloed op hoe je je merk vertelt? Samen met art-directors Jago van Dooren en Marijke van Deijzen kijken we naar de trends van 2020 in branding. “Na de 3D-hausse worden logo’s simpeler.”
De afgelopen jaren was het gebruik van videomarketing sterk in opkomst. Video is een ultiem vertelmiddel als het om je merk gaat, maar de manier waarop we video’s gaan gebruiken, verandert. Minutenlange horizontale video’s maken plaats voor korte verticale video’s. Voor video’s geldt dat ze steeds sneller, korter en gebruiksvriendelijker worden. Waarom wordt alles nu verticaal en heb je nu echt maar 15 seconden de tijd om als merk je verhaal te vertellen?
Je gebruikt hem voor het laatste nieuws, social media, berichtjes en ook een klein beetje voor bellen. Je telefoon. Inmiddels niet meer weg te denken uit je dagelijkse behoefte. Sterker, bijna alles past zich aan naar het vele telefoongebruik. Dit heeft als gevolg dat ook steeds meer content, waaronder video, verticaal gemaakt en wordt getoond,” zegt art-director Jago van Dooren. “Wat je vooral ziet is dat bedrijven meegaan met de consument. Als zij zien dat de doelgroep veel verticale video’s maakt op social media, doen zij dat ook.”
“Je zult natuurlijk wel altijd twee stromingen houden”, vervolgt Jago. “Verticale video’s zijn meer voor erbij. Om op social media het gevoel te creëren alsof je een boodschap van een goede vriend kreeg. Horizontale content blijft nodig om je verhaal op andere kanalen te vertellen.”
Daarnaast ziet Jago als trend dat video’s steeds gekker en absurdistischer worden. Iedereen gebruikt video, dat op zich is niet zo bijzonder meer. Maar wat is de insteek van je video? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw merk of video blijven onthouden tussen al die honderden andere? “Bedrijven communiceren steeds meer zoals je vrienden met elkaar op je feed communiceren. Waar je vrienden met zelfgemaakte gifjes grappen maken doen bedrijven dat nu ook. Ze communiceren op hetzelfde level.”
Vormgevingstrends lijken op het modebeeld: vormgeving is net als mode continu in ontwikkeling, maar herhaalt zichzelf ook steeds. Hoe gaat je merk eruit zien wanneer je all-in mee gaat met de nieuwe trends? En wat zegt dit dan over je merk?
“Allereerst moet je als bedrijf niet blind meegaan met alle nieuwe trends die er zijn. Kijk eerst of de trend past bij je merkidentiteit. Anders kan het zelfs afbreuk doen aan je merk”, zegt Marijke van Deijzen, art-director op merkidentiteiten bij Li Moon.
Een van de belangrijke trends voor 2020 is volgens Marijke het feit dat steeds meer mensen door middel van handige vormgeving tools zelf gaan vormgeven. “Tegenwoordig is iedereen fotograaf, vormgever en filmmaker. Het resultaat van deze hobbyisten zie je in steeds meer uitingen van bedrijven. Soms werkt dat prima, maar dit is niet altijd het geval”, aldus Marijke. Wel heeft ze als professional een advies voor de zakelijke vormgevingsamateur: “bekijk wel altijd kritisch of de kwaliteit goed genoeg is voor je merk.”
Een fijne trend, die nu veel wordt toegepast, is volgens Marijke de dark modus. “Deze is heel prettig voor de gebruikers, want de dark modus heeft als voordelen dat het minder energie verbruikt voor je device en het rustiger leest. Het kan je site of app wel een hele andere uitstraling geven. Dus wij kijken echt per merk of we het wel toepassen”, aldus Marijke.
“Wat ik ook lekker vind is dat kleuren op zwart het best naar voren, Rembrandt begon ook niet voor niets altijd te schilderen op een zwart canvas. Zwart is sneller chique en sfeervoller. Terwijl wit sneller fris is,” voegt Marijke eraan toe. Als op basis van je merkwaarden een frisse of klinische uitstraling goed bij je merk past, is de vraag of zwart wel gaat werken..
Volgens Marijke is de dark modus soms flink puzzelen. “Voor Li Moon zelf hebben we ook gekeken of we de dark modus zouden kunnen toepassen. Alleen is onze illustratiestijl ook in het zwart en zou dit een hele andere look & feel krijgen in diapostitief. Dat is de reden dat wij voor onze site nu niet kiezen voor de dark modus.”
Een van de andere belangrijke trends voor 2020 is dat logo’s worden platgeslagen en versimpeld. Jarenlang zagen we logo’s die 3D en complex van opzet waren, maar nu lijkt het tijd voor een soort nieuwe corprate nuchterheid. “Ja, ik vind die ontwikkeling erg lekker”, zegt Marijke. ”Ik hou wel van een minimalistische opmaak. Schaduwrandjes en 3D-effectjes in een logo zijn niet meer van nu. Het ene grote merk na het andere vereenvoudigd haar logo. Plat werkt lekker!”
Een mooie tegenstelling van dat logo’s steeds simpeler eruit zien, is dat sites juist een stuk geavanceerder en dynamischer ogen en zijn. Online zie je een groeiend gebruik van geanimeerde elementen, illustraties en video. Ook in het straatbeeld zie je bijvoorbeeld steeds meer digitale snelweg borden en led-schermen in winkel etalages.
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!