Onmisbare bronnen
hoofd-hart
MERK & INDENTITEIT

MERK & DOELGROEP

Wie kopen jouw producten of nemen jouw diensten af? Hoe beter je er als ondernemer in slaagt om je boodschap op je doelgroep over te brengen, hoe succesvoller je merk. Als we bij Li Moon een merkstrategie opzetten, koppelen we de kracht van een merk of organisatie aan de behoefte van jouw klanten. En we helpen je om je merk toekomstklaar te maken. Is jouw merk klaar voor Gen Z?

IS JOUW MERK KLAAR VOOR GEN Z?

Bouwen aan je merk, is werken aan de toekomst. De wereld waarin we leven verandert razendsnel. Innovaties en maatschappelijke ontwikkelingen bepalen hoe toekomstige generaties denken, werken en leven. Het wereldbeeld van Gen Z (geboren tussen 1995-2012) is radicaal anders dan die van vorige generaties. Wat betekent dit voor jouw merk?

Als wij bij Li Moon naar jouw merk kijken dan kijken we eigenlijk naar de doelgroep. Hoe communiceert jouw merk? Wat straalt jouw merk uit? Sluit de boodschap van jouw merk nog wel (voldoende) aan bij de behoeften van de doelgroep die je wilt bereiken? Die boodschap kan over tien jaar wel eens heel anders zijn dan de boodschap waar je nu succes mee hebt.

VIJF ONMISBARE BRONNEN

Vandaar dat trendanalisten uitgebreid onderzoek doen naar het gedrag van huidige- en toekomstige generaties. Die analyses bevatten een schat aan informatie. Handig als je wilt weten waar jij, jouw merk en jouw consumenten over tien jaar staan.
Bij Li Moon werken we dan ook graag met de trend reports van Trendwatching en de inzichten van specialisten als Christine Boland en René C.W. Boender om jouw merk voor de toekomst te versterken. Wil je weten welke bronnen wij gebruiken om de positie van jouw merk te bepalen? Lees dan onze blog 5 Onmisbare bronnen voor iedere marketeer.

Trendwatching
In de periode tot 2035 schieten Millennials hun ouders (Generatie X, 1955-1970) voorbij als het om koopkracht gaat. Ook de koopkracht van Gen Z (post-millennials) groeit de eerste jaren explosief.

MILLENNIALS AAN DE MACHT

In 2035 maken Millennials wereldwijd de dienst uit. Met Millennials bedoelen we de generatie die tussen 1980 en 1995 geboren is en nu dus tussen de 26 en 41 jaar oud is. In de Verenigde Staten zijn dat zo’n 80 miljoen Amerikanen, terwijl we in Nederland ruim drie miljoen mensen tot deze generatie rekenen. In de statistieken van deze generatie zien we haarscherp de opkomst van China als economische grootmacht terug. Het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksinstituut Brookings berekende dat de ruim 400 miljoen Chinese Millennials in 2035 meer geld te besteden hebben te besteden dan hun generatiegenoten in Europa en de Verenigde Staten.

EEN OPTIMISTISCHE GENERATIE

Willen we begrijpen waarom Millennials anders denken dan Gen Z, moeten we kijken naar de periode waarin deze generaties opgroeiden. Millennials groeiden op in periode van grenzeloos optimisme (1980-1995). De oliecrisis van de jaren ‘70 had voor een enorme economische crisis gezorgd, maar toen de Millennials opgroeiden, was die crisis zo goed als voorbij. Millennials zien hoe de Koude Oorlog tussen het Westen en de Sovjet-Unie tot een einde komt, hoe kernwapenverdragen de nucliaire dreiging wegnemen en hoe er aan het racistische Zuid-Afrikaanse Apartheidsbeleid een einde komt.

MOBILE ONLY

Daar waar Generatie X (1955-1970) zich uit een economische crisis worstelde en vastklampte aan luxe merken als statussymbolen, zijn Millennials idealistischer. Zij zijn minder gericht op merken vanwege de status die een merk biedt, maar gaan voor de beleving die een merk ze biedt en de maatschappelijke idealen waaraan een merk zich heeft verbonden. Stroken die idealen niet met de persoonlijke opvattingen van een Millennial dan is de merkentrouw van korte duur. Millennials groeiden op met de eerste mobiele technologieën. Zij zagen hoe een mobiele telefoon de smartphone werd. Bellen, e-mailen, internetten, je mening geven, iets kopen en navigeren: waar voor Millennials hun smartphone gaandeweg het belangrijkste device is geworden (mobile first), heeft Gen Z nooit beter geweten. Voor hen is de smartphone het enige device dat er ooit toe heeft gedaan (mobile only) en dat zij voor alles gebruiken.

De bibliotheek van McKinsey
De verschillen tussen de generaties volgens de consultants van McKinsey & Company.

DE CRISIS-GENERATIE

Daar waar Millennials hun jeugd de voorspoed en welvaart doorbrachten, zag Gen Z vooral hoe die voorspoed en welvaart als een kaartenhuis kan instorten. De jeugd van Gen Z (1997-2012) stond in het teken van de economische crises. De opkomst van internet zorgde ervoor dat beleggers in ieder internetbedrijf een goudmijn zagen, met als gevolg dat de beurskoersen van deze bedrijven sky high gingen. Een correctie kon niet uitblijven en in 2000 barstte de internetbubbel: de beurskoersen gingen terug naar de bodem, met een enorme economische crisis als gevolg. Ruim 8 jaar later was het weer raak: de kredietcrisis. Ditmaal waren banken en financiële instellingen de grote boosdoeners. En net nu Gen Z de arbeidsmarkt bestormt, zit het alweer tegen: de coronapandemie zorgt voor nog meer onzekerheid en financiële instabiliteit.

GEN Z WIL TIJ KEREN

Gen Z’ers zijn wereldburgers. Ze hebben door middel van online games en fora over de hele wereld vrienden gemaakt met wie ze meer gemeen hebben dan met familie of lokale vrienden. Hun leven speelt zich vooral online af en de coronapandemie zal dit alleen maar versterken. Gen Z wordt ook wel de Gretta Thunberg-generatie genoemd. De steeds weer verslechterende economische omstandigheden hebben hen gevormd en analisten zien Gen Z als de meest activistische en idealistische generatie tot nu toe. Zij worden als geen andere generatie geconfronteerd met de erfenis van eerdere generaties (klimaatcrisis, populisme). Gen Z wil het tij keren. Meer nog dan Millennials (39%) vindt Gen Z (60%) dat hun generatie een grote impact op de wereld moet hebben, zo blijkt uit trendanalyses en onderzoek.

GEN Z MAAKT GEHAKT VAN JOUW BOODSCHAP

Wat betekent het activisme van Gen Z voor de boodschap van jouw merk? Gen Z zal jouw marketingboodschap met argusogen bekijken. Is je boodschap oprecht? Maak je je boodschap waar? Denk je weg te komen met een neppe bedrijfsidentiteit, dan heb je het mis. Merken komen er niet meer mee weg als zij een ander beeld neerzetten dan zij daadwerkelijk zijn. Gen Z is getraind kritisch door het grote aanbod aan fake news. Zij prikken genadeloos door jouw luchtbel heen.

Een oliemaatschappij die beweert groen te zijn? Gen Z prikt de luchtbel van een fake-boodschap genadeloos door.
Sluit je boodschap niet aan bij hun wereldbeeld? Of is je boodschap niets meer dan een vette laag make-up? Dan maakt Gen Z gehakt van je. Jouw merk wordt in dat geval moeiteloos ingewisseld voor merken die wel authentiek zijn, die zich wel durven uitspreken en die wel aansluiten bij het wereldbeeld van Gen Z. Gen Z is in dat opzicht niet langer loyaal aan merken: als merk moet je je continu waarmaken. Dezelfde zeer korte aandachtsspanne zien we ook terug als het om contentmarketing gaat: als de content die jij via sociale media verspreidt niet relevant, interessant of opvallend genoeg is, negeren ze jouw content gewoon.

MEER WETEN OVER GEN Z?

Meer weten over Gen Z? We gaven onze vaste klanten onlangs het boek Gen Z: Verlangen naar verandering van Jos Ahlers en René C.W. Boender cadeau. Je leest het boek in een avond uit en bent dan helemaal bij. Gen Z: Verlangen naar verandering is een boek voor iedereen die Gen Z beter wil leren kennen en die wil begrijpen hoe je deze generatie met een moreel verantwoord merk kunt inspireren. Wil je weten hoe jouw merk Gen Z klaargestoomd kan worden of heb je een andere inspirerende vraag aan ons? Vraag dan via onderstaand formulier een adviesgesprek aan met onze strateeg Alexander Nijeboer. We geven je het boek dan graag cadeau.

GEEF JE MERK EEN BOOST

Met ons branding advies

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

KENNIS OM TE DELEN

Design Thinking

Design Thinking

Toegevoegde waarde design thinking op creatieve processen is enorm, zo onderzocht onderzoeksbureau McKinsey

Zo herken je het verschil

Zo herken je het verschil

De termen logo, huisstijl en merkidentiteit worden regelmatig door elkaar gehaald, maar hoe houd je ze dan uit elkaar?

Vertelmiddel

Marketing Automation | Li Moon

Marketing automation

Haal optimaal rendement uit je leads

CoolSculpting-mobiel

E-commerce

8 voorwaarden om je platform te laten slagen

storytelling

Storytelling

Deel de verhalen rond je merk

Contentabonnement-renee-evy

Contentabonnement

Een jaar verzekerd van goede content

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem

 Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003

Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003