Merk & Doelgroep
IS JOUW MERK KLAAR VOOR GEN Z?
Bouwen aan je merk, is werken aan de toekomst. De wereld waarin we leven verandert razendsnel. Innovaties en maatschappelijke ontwikkelingen bepalen hoe toekomstige generaties denken, werken en leven. Het wereldbeeld van Gen Z (geboren tussen 1995-2012) is radicaal anders dan die van vorige generaties. Wat betekent dit voor jouw merk?
Als wij bij Li Moon naar jouw merk kijken dan kijken we eigenlijk naar de doelgroep. Hoe communiceert jouw merk? Wat straalt jouw merk uit? Sluit de boodschap van jouw merk nog wel (voldoende) aan bij de behoeften van de doelgroep die je wilt bereiken? Die boodschap kan over tien jaar wel eens heel anders zijn dan de boodschap waar je nu succes mee hebt.
VIJF ONMISBARE BRONNEN
Vandaar dat trendanalisten uitgebreid onderzoek doen naar het gedrag van huidige- en toekomstige generaties. Die analyses bevatten een schat aan informatie. Handig als je wilt weten waar jij, jouw merk en jouw consumenten over tien jaar staan.
Bij Li Moon werken we dan ook graag met de trend reports van Trendwatching en de inzichten van specialisten als Christine Boland en René C.W. Boender om jouw merk voor de toekomst te versterken. Wil je weten welke bronnen wij gebruiken om de positie van jouw merk te bepalen? Lees dan onze blog 5 Onmisbare bronnen voor iedere marketeer.
MILLENNIALS AAN DE MACHT
In 2035 maken Millennials wereldwijd de dienst uit. Met Millennials bedoelen we de generatie die tussen 1980 en 1995 geboren is en nu dus tussen de 26 en 41 jaar oud is. In de Verenigde Staten zijn dat zo’n 80 miljoen Amerikanen, terwijl we in Nederland ruim drie miljoen mensen tot deze generatie rekenen. In de statistieken van deze generatie zien we haarscherp de opkomst van China als economische grootmacht terug. Het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksinstituut Brookings berekende dat de ruim 400 miljoen Chinese Millennials in 2035 meer geld te besteden hebben te besteden dan hun generatiegenoten in Europa en de Verenigde Staten.
EEN OPTIMISTISCHE GENERATIE
Willen we begrijpen waarom Millennials anders denken dan Gen Z, moeten we kijken naar de periode waarin deze generaties opgroeiden. Millennials groeiden op in periode van grenzeloos optimisme (1980-1995). De oliecrisis van de jaren ‘70 had voor een enorme economische crisis gezorgd, maar toen de Millennials opgroeiden, was die crisis zo goed als voorbij. Millennials zien hoe de Koude Oorlog tussen het Westen en de Sovjet-Unie tot een einde komt, hoe kernwapenverdragen de nucliaire dreiging wegnemen en hoe er aan het racistische Zuid-Afrikaanse Apartheidsbeleid een einde komt.
MOBILE ONLY
Daar waar Generatie X (1955-1970) zich uit een economische crisis worstelde en vastklampte aan luxe merken als statussymbolen, zijn Millennials idealistischer. Zij zijn minder gericht op merken vanwege de status die een merk biedt, maar gaan voor de beleving die een merk ze biedt en de maatschappelijke idealen waaraan een merk zich heeft verbonden. Stroken die idealen niet met de persoonlijke opvattingen van een Millennial dan is de merkentrouw van korte duur. Millennials groeiden op met de eerste mobiele technologieën. Zij zagen hoe een mobiele telefoon de smartphone werd. Bellen, e-mailen, internetten, je mening geven, iets kopen en navigeren: waar voor Millennials hun smartphone gaandeweg het belangrijkste device is geworden (mobile first), heeft Gen Z nooit beter geweten. Voor hen is de smartphone het enige device dat er ooit toe heeft gedaan (mobile only) en dat zij voor alles gebruiken.
DE CRISIS-GENERATIE
Daar waar Millennials hun jeugd de voorspoed en welvaart doorbrachten, zag Gen Z vooral hoe die voorspoed en welvaart als een kaartenhuis kan instorten. De jeugd van Gen Z (1997-2012) stond in het teken van de economische crises. De opkomst van internet zorgde ervoor dat beleggers in ieder internetbedrijf een goudmijn zagen, met als gevolg dat de beurskoersen van deze bedrijven sky high gingen. Een correctie kon niet uitblijven en in 2000 barstte de internetbubbel: de beurskoersen gingen terug naar de bodem, met een enorme economische crisis als gevolg. Ruim 8 jaar later was het weer raak: de kredietcrisis. Ditmaal waren banken en financiële instellingen de grote boosdoeners. En net nu Gen Z de arbeidsmarkt bestormt, zit het alweer tegen: de coronapandemie zorgt voor nog meer onzekerheid en financiële instabiliteit.
GEN Z WIL TIJ KEREN
Gen Z’ers zijn wereldburgers. Ze hebben door middel van online games en fora over de hele wereld vrienden gemaakt met wie ze meer gemeen hebben dan met familie of lokale vrienden. Hun leven speelt zich vooral online af en de coronapandemie zal dit alleen maar versterken. Gen Z wordt ook wel de Gretta Thunberg-generatie genoemd. De steeds weer verslechterende economische omstandigheden hebben hen gevormd en analisten zien Gen Z als de meest activistische en idealistische generatie tot nu toe. Zij worden als geen andere generatie geconfronteerd met de erfenis van eerdere generaties (klimaatcrisis, populisme). Gen Z wil het tij keren. Meer nog dan Millennials (39%) vindt Gen Z (60%) dat hun generatie een grote impact op de wereld moet hebben, zo blijkt uit trendanalyses en onderzoek.
GEN Z MAAKT GEHAKT VAN JOUW BOODSCHAP
Wat betekent het activisme van Gen Z voor de boodschap van jouw merk? Gen Z zal jouw marketingboodschap met argusogen bekijken. Is je boodschap oprecht? Maak je je boodschap waar? Denk je weg te komen met een neppe bedrijfsidentiteit, dan heb je het mis. Merken komen er niet meer mee weg als zij een ander beeld neerzetten dan zij daadwerkelijk zijn. Gen Z is getraind kritisch door het grote aanbod aan fake news. Zij prikken genadeloos door jouw luchtbel heen.
MEER WETEN OVER GEN Z?
Meer weten over Gen Z? We gaven onze vaste klanten onlangs het boek Gen Z: Verlangen naar verandering van Jos Ahlers en René C.W. Boender cadeau. Je leest het boek in een avond uit en bent dan helemaal bij. Gen Z: Verlangen naar verandering is een boek voor iedereen die Gen Z beter wil leren kennen en die wil begrijpen hoe je deze generatie met een moreel verantwoord merk kunt inspireren. Wil je weten hoe jouw merk Gen Z klaargestoomd kan worden of heb je een andere inspirerende vraag aan ons? Vraag dan via onderstaand formulier een adviesgesprek aan met onze strateeg Alexander Nijeboer. We geven je het boek dan graag cadeau.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET LI MOON!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Hoe speel je in op een customer journey?
Met de customer journey heb je inzicht in de ‘reis’ die de klant aflegt bij het kopen van een dienst of product. Lees er hier meer over.
Design Thinking
Toegevoegde waarde design thinking op creatieve processen is enorm, zo onderzocht onderzoeksbureau McKinsey
Wat is je merkidentiteit en wat houdt het in?
Wil jij je onderscheiden van de concurrentie? Zorg dan dat je een sterke merkidentiteit hebt. Hier lees je wat dit inhoudt.
Zo herken je het verschil
De termen logo, huisstijl en merkidentiteit worden regelmatig door elkaar gehaald, maar hoe houd je ze dan uit elkaar?
Vertelmiddel
Marketing automation
Haal optimaal rendement uit je leads
E-commerce
8 voorwaarden om je platform te laten slagen
Storytelling
Deel de verhalen rond je merk
Contentabonnement
Een jaar verzekerd van goede content
MEER WETEN OVER ONS WERK?
Zo werd Koorbiënnale The Big Sing
Wil je werken met bevlogen merkmakers? Li Moon helpt met strategie, herpositionering, vormgeving, content en online