Automation in de retail
HET ANTWOORD OP JOUW MARKETINGVRAAGSTUK
GEVONDEN!

Op zoek naar een passend antwoord voor jouw marketing- of communicatievraagstuk? Je hebt het gevonden! In het fraaie Figeestaete in Haarlem werken onze creatieven met hart & hoofd aan jouw antwoord. Neem contact op en kom gerust kennismaken!

6 april '18

Automation in de retail komt eraan!

We schreven hier al eens dat er wel degelijk toekomst is voor de winkel in het Nederlandse straatbeeld. Toch sluiten we de ogen niet voor ontwikkelingen elders in de wereld. Bijvoorbeeld op het gebied van robotisering. Vooral in Azië gaan de ontwikkelingen op het gebied van automatisering snel – zeker in de retail.

We kennen allemaal voorbeelden van robotisering. De ene innovatie is nog briljanter de de andere. Maar bij eentje staan we graag wat langer stil. Op de jaarlijkse trenddag van Trendwatching in Amsterdam zagen we afgelopen maand een volledig geautomatiseerde winkel voorbijkomen.

Pilot in Shanghai

Moby Mart. Zo heet de winkel, die al wordt gebruikt in een pilot in het Chinese Shanghai. Het werkt heel eenvoudig. Je moet wel eerst even een app downloaden. Vervolgens reserveer je online jouw favoriete winkel. Bijvoorbeeld een sneakershop. Die winkel met gympies rijdt dan zelf, dus zonder chauffeur, naar het door jou aangegeven adres op het door jou aangegeven tijdstip.
Zodra die sneakerwinkel bij jou arriveert, log je in met je telefoon, snuffel je op je gemak een beetje rond in de mini-shop, je scant de producten die je interessant vindt en gaat over tot een aankoop. Of niet. Dat is aan jou. Vervolgens verlaat je de winkel en die gaat weer verder op zoek naar een nieuwe klant.

24 uur geopend

Nooit meer wachten, geen cash en 24 uur geopend. Elke dag van het jaar. En als de artikelen op zijn, rijdt de Moby Mart zelf naar het distributiecentrum voor bevoorrading. De zonnepanelen op het dak zorgen dat de Moby Mart altijd genoeg stroom heeft om zich te vervoeren.
Door initiatieven als de Moby Mart kijken we straks heel anders tegen begrippen als transport en reistijd. De mogelijkheden verbeteren onze efficiency en vergroten de eigen productiviteit. Mobiele, persoonlijke winkels vergroten de mogelijkheden om producten te verkopen. Betalingen zijn eenvoudig uit te voeren via identificatie met een irisscan in combinatie met je mobiele telefoon.
Toegegeven, in eerste instantie klinkt het idee achter de Moby Mart best kil en afstandelijk. Een voorbeeld van waar het straks naartoe gaat in nog grotere en onpersoonlijke steden. Gek genoeg komt het idee van de Moby Mart juist voort vanuit een behoefte die bestaat op het platteland. Het idee achter Moby en de 24-uurs markt is namelijk bedacht door een Zweeds bedrijf: Wheelys.

Dunbevolkte gebieden

En een van de makers, Tomas Mazetti, groeide op in een klein plaatsje in Noord-Zweden. De laatste winkel die in zijn buurt sloot was ergens halverwege de jaren tachtig en de dichtstbijzijnde stad was op een uur rijden. Om überhaupt een winkel te bezoeken moest de familie Mazetti vaak de gekste toeren uithalen.

Dan is de Moby Mart een welkom alternatief. Natuurlijk denken wij ook direct aan organisaties als Amazon en Uber die wel raad weten met de Moby Mart. Maar Mazetti ziet het anders. Hij hoopt juist dat families of groepjes vrienden samen een mobiele franchise starten, zo vertelde hij aan zakenblad FastCompany. “Dit is een manier waardoor niet alle winkels in handen hoeven te komen van een en dezelfde persoon of bedrijf. In plaats van dat je straks in het warenhuis werkt van Amazon kun je in het bezit komen van je eigen, kleine maar bijzondere winkel.”

Geschreven door:

Wij delen onze kennis! Nieuwsbrieven, artikelen en whitepapers. Blijf op de hoogte en ontvang onze updates.