ARBEIDSMARKT­­COMMUNICATIE

Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem. Ondanks tientallen reacties per vacature, reageren de echte toppers niet. Li Moon ontwikkelt arbeidsmarktcampagnes en helpt bedrijven en instellingen de toppers te werven die nodig zijn om de groei voor de toekomst veilig te stellen.

Arbeidsmarkt­communicatie: 8 must-do’s die voor je werken

De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal 2018 verder toegenomen. De spanningsmeter van het Centraal Bureau voor de Statistiek zag het aantal vacatures verder oplopen, terwijl de werkloosheid daalt. Hoe zorgt je er met je arbeidsmarktcommunicatie voor dat kandidaten voor jouw bedrijf kiezen en hoe ziet je ideale marketing mix eruit?

Geef toe, het valt nog niet mee om als bedrijf goed personeel aan je te binden. Door de huidige economische voorspoed en dus de krapte op de arbeidsmarkt is het steeds lastiger om de echte toppers te strikken. Een uitgekiende strategie als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie is een must.

Still wervingsvideo KwikFit/ Li Moon

Op het hoogtepunt van de internet­bubbel, ergens rond de eeuwwisseling, sprak een beetje werkgever voor het ondertekenen van het arbeids­contract met een gedroomde werknemer gewoon af bij de autodealer. Kon de nieuwe kracht na het signeren gelijk zijn/ haar leaseauto meenemen…

Krapte op de arbeidsmarkt

Zo erg is het (nog) niet gesteld met de huidige krapte op de arbeids­markt, maar lastig is het wel om het juiste personeel aan je bedrijf te binden. Kijk maar op het dashboard van CBS over het eerste kwartaal van 2018. En dan met name de spanning op de arbeidsmarkt: het aantal vacatures nam toe en de werkloosheid daalde. Tegenover elke openstaande vacature stonden aan het begin van het jaar gemiddeld 1,6 werklozen. En die krapte duurt inmiddels voort: al weer twee kwartalen op rij en een derde in aantocht.
Het CBS rekent met een gemiddelde voor alle vacatures. We hebben het dan niet eens over echt schaarse functies, zoals in de ICT. Daar begint de krapte net zo nijpend te worden als aan het begin van deze eeuw toen hoger opgeleide schoolverlaters bij autodealers werden uitgenodigd of een wereldreis mochten boeken. Alles voor de handtekening van de droomkandidaat!

Sterk werkgeversmerk als basis arbeidsmarkt­communicatie

Hoe krijg je als werkgever de juiste medewerkers binnen? Het geheim is veel tijd en aandacht besteden aan het begrip employer branding. Een methode waarmee je vacatures sneller in kunt passen met kandidaten. Zo blijft je bedrijf beter/ langer op volle oorlogssterkte en dat is weer goed voor de moraal en dus de kwaliteit van het product.
Een sterk werkgeversmerk scoort. Ook bij nieuwe krachten. De kunst is dat verhaal te laten vertellen door de beste ambassadeurs die je als bedrijf maar kunt voorstellen: je werknemers. Als je de trots en betrokkenheid van je eigen mensen op de juiste manier weet te vatten in een mooie boodschap dan heb je een ware magneet voor nieuw gemotiveerd personeel in handen.

Employer branding: doe onderzoek en wees waarachtig

Een goede arbeidsmarkt­campagne vertelt het unieke verhaal van jouw organisatie. En dat doe je niet zomaar even. Draag je een mooi verhaal uit dat je intern niet kunt waarmaken, dan bouw je tijdens de vloed aan een zandkasteel. Doe onderzoek. Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Wat vinden jouw medewerkers zo bijzonder aan jouw bedrijf? En waarom hebben je huidige werknemers voor jouw organisatie gekozen en zijn ze gebleven?
En wees waarachtig: beloof geen gouden bergen. Kun je alle verhalen wel waarmaken? Klopt het ‘binnen’ eigenlijk wel wat je ‘buiten’ belooft? Geloofwaardigheid is ‘king’.

Wees realistisch in je boodschap

Wat heb je eraan als die met zoveel pijn en moeite aangetrokken nieuwe werknemer erachter komt dat het verhaal dat hem is verteld niet klopt? Die is snel weer weg. En je huidige werknemers weten natuurlijk ook beter, met alle gevolgen van dien.
Wees realistisch. Of zoals Bea Mienis, creatief directeur bij Li Moon, altijd zegt: “De cultuur van een bedrijf wordt bepaald door de mensen die er werken en de manier waarop zij in hun werk staan. De manier waarop klanten een bedrijf beleven moet dus vanuit het bedrijf zelf komen.”
Oftewel: marketing is slechts een manier om je bedrijfscultuur te vertellen. Maar als die manier niet door de interne organisatie wordt gedragen dan gaat het hele verhaal extern hopeloos de mist in. Vandaar is het aardig om je eigen mensen te betrekken bij het verhaal dat je naar buiten wil brengen.
En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over het belang van een nette sollicitatieprocedure. Zelfs als je wordt overstelpt met reacties op een vacature is dat een basisvoorwaarde. Iets van je laten horen is wel het minste. De zorgvuldigheid waarmee je sollicitaties afhandelt, straalt af op je bedrijf.

Arbeidsmarkt­communicatie: 8 must-do’s die voor je werken

Het werven van toptalent in een schaarse arbeidsmarkt kost serieus geld. De vuistregel die op sommige HRM-afdelingen geldt, is dat je al snel een maandsalaris aan wervingskosten betaalt. Hoe zet je dat budget in en wat moet je op orde hebben?

1.Maak werk van arbeidsmarkt­­communicatie

Recruitment doe je er niet even bij

Een ontzettende open deur: maar recruitment doe je er niet even bij. Groeit je bedrijf en beschik je continu over vacatures die moeten worden ingevuld, zorg dan dat je als eerste een gespecialiseerde recruiter aanneemt.
De belangrijkste meerwaarde van een recruiter is dat zijn niet om het invullen van vacatures draait maar steeds meer op het onderhouden van interessante relaties met kandidaten waardoor uiteindelijk jouw vacatures worden ingevuld.

2. User Experience

Goede software is een must

De slag om de schaarse sollicitant begint op je website. Heb je een goed softwareplatform waarmee je snel en efficiënt vacatures online zet. Met platformen als Otys en Carerix zet je moeiteloos je vacatures uit op je website, regel je je SEO in en plaats je de content door naar social media en job portals. En de inbound-stroom aan sollicitaties loopt automatisch in je CRM of database in.

3.Employer branding

Werk aan je werkgeversmerk!

Zonder strategie ben je nergens. Zorg dat je employer brand op orde is. Waarom blijven werknemers graag bij je werken en wat heb je als werkgever te bieden? Millennials zijn lang niet zo materialistisch als voorgaande generaties. Een goed en waarachtig verhaal is de sleutel. Bij Li Moon werken we dat met onze eigen methode uit: het merklichaam.

4. Landing page

Zorg dat kandidaten ‘prettig landen’

Je werkenbij-website is je centrale hub. Daar vertel je je verhaal, lezen kandidaten alles over je doorgroei­mogelijkheden en vinden ze de vacatures. Zorg voor optimaal gebruiksgemak. De user experience van je website straalt af op je organisatie.

5.Videomarketing

Vertel je verhaal met video

Videomarketing is een onmisbaar medium geworden om een werkgeversmerk te ‘vertellen’.
Kijken is entertainment en een video waar je met plezier naar hebt gekeken, like of deel je op social media. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat mensen na 3 dagen nog maar 10 procent kunnen reproduceren van de informatie die zij hebben gehoord. Bij video, waar woord en beeld samenkomen, is dat 65 procent. Lezen is zilver, kijken is goud.

6.Radiocommercials

Overweeg de kracht van oude, bewezen media

De werving van nieuwe medewerkers is door de opkomst van online-kanalen radicaal veranderd. Bij veel grotere bedrijven is de Werken-bij-website de centrale hub. Vacaturesites als Indeed en social mediakanalen als LinkedIn en Facebook worden vaak als traffic builders ingezet. Overweeg in je strategie ook een oude, bewezen effectieve krachtpatser zoals de radiocommercial in je marketing-mix op te nemen als traffic builder. Radiocommercials zijn nog steeds een krachtig middel om massa te bereiken, terwijl de kosten per duizend gering zijn. Bovendien zijn radiocommercials goed regionaal in te zetten, zodat je geen mediabudget verspilt aan een landelijke campagne als je deze niet nodig hebt.

7. Targeting is het nieuwe recruitment

Target je kandidaten met social media

LinkedIn is het onlineplatform bij uitstek voor je zakelijke vacatures. Of toch niet? Voor grote doelgroepen en functies die minder op management zijn gericht, doe je er goed aan ook naar de mogelijkheden van Facebook te kijken. Of Instagram als je je op jongeren richt. Je social mediastrategie is essentieel. Gevonden worden is mooi, targetten is beter: je selecteert jouw doelgroep aan de hand van demografische gegevens en kenmerken en zet clickbudget in om ze te bereiken.
Google is in de VS gestart met Google Hire en Google Jobs, platforms die artificial intelligence aan je vacatures te koppelen die de workflow voor je organiseren. Ook een vacatureplatform als Indeed biedt uitstekende mogelijkheden.

8. Online Marketing

Zorg dat je in the picture blijft!

Lang niet alle kandidaten reageren gelijk op vacatures. Sommigen slapen er liever nog een nachtje over of willen met het thuisfront overleggen. Het gevolg: goede sollicitanten die uiteindelijk ‘vergeten’ te solliciteren. Zorg voor een goede remarketing campagne gericht op de bezoekers van vacatures op je website. Een remarketingcampagne is een vorm van online marketing: bezoekers van je website nemen dan een stukje code mee, waarna ze op Facebook, LinkedIn, Instagram of op internet follow-up banners te zien krijgen. Zo blijven jouw vacatures in the picture.

Alexander Nijeboer
Geschreven door: Alexander Nijeboer

Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën.

Meer informatie? Mail Alexander!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul je het antwoordformulier in dan nemen we binnen een werkdag contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!