Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen is een must voor elke marketeer. Wij hebben voor je in kaart gebracht welke bronnen nou echte de moeite waard zijn.
Wat zijn de laatste trends die voor jouw merk van belang zijn? De ontwikkelingen in de wereld van merken en marketing gaan razendsnel. Hoe blijf je dan als brand marketeer op de hoogte van trends en innovaties? Deze vijf bronnen zijn voor jou als marketeer absoluut onmisbaar.
“Once you stop learning, you start dying” is een gevleugelde uitspraak die aan Albert Einstein wordt toegeschreven. Ontwikkelingen in de marketing gaan vaak zo snel, dat wie in de marketing een merk wil blijven ontwikkelen, moet blijven leren. Leren, om zich de wereld van het merk eigen te maken. Leren, om te kunnen anticiperen op steeds veranderende wereld waarin de consument van vandaag niet de consument van morgen hoeft te zijn. Marketeers die niet leren, lopen achter de feiten aan. En een merk dat zich niet meer ontwikkelt, is gedoemd te doven. Vandaar dat we bij Li Moon een bibliotheek aanlegden van bronnen die we steeds actualiseren en die voor ons een belangrijke basis vormen en waar we bij merktrajecten regelmatig op terugvallen.
Nu zijn we bij Li Moon ook vrij hands on en nuchter. We weten dat buikgevoel en persoonlijke smaak in de praktijk vaak slechte raadgevers zijn maar óók dat de meeste klanten helemaal niet op alle theorie rond een merkstrategie zitten te wachten. Ga je naar de dokter dan hoef je ook niet te weten uit welke studie zijn of haar medische kennis komt: je wilt een concreet antwoord op je gezondheidsvraag of effectieve oplossing voor je gezondheidsprobleem. Zo werkt het in de marketing ook. Business intelligence (kennis van markten, ontwikkelingen en doelgroepen) is voorwaardelijk.
Word je klant bij Li Moon dan krijg je een concrete oplossing voor je merk- of communicatievraagstuk, want daar betaal je ons voor. Met de achterliggende bronnen die we raadplegen voordat we een strategie of communicatieconcept ontwikkelen, vallen we je als opdrachtgever vaak niet lastig. Dat betekent overigens niet dat we over die bronnen heel geheimzinnig doen. Integendeel.
Vandaar het idee om onze meest ‘onmisbare bronnen’ in een blog te delen. Sommige bronnen zijn best een investering als je er (professioneel) gebruik van wilt maken, andere bronnen zijn gratis toegankelijk. Doe er je voordeel mee.
Bij Li Moon zijn we groot fan van Trendwatching. De vergezichten van deze Britse club trendwatchers vormen voor ons een belangrijke inspiratiebron. Zijn het eigenlijk wel vergezichten? De meeste trends worden gedreven door sociologische, technologische en demografische ontwikkelingen die soms al decennia aan de gang zijn. Dat maakt trends ook enigszins voorspelbaar. De aanzienlijke database met ontwikkelingen, trends en voorbeelden helpen je als marketeer bij het nadenken over de toekomst van jouw merk. Een ontwikkeling die we nu nog opmerkelijk vinden, kan zo maar over drie jaar de norm voor jouw merk zijn geworden. Die kennis is ons de enigszins forse jaarlijkse investering meer dan waard.
Voor goede trendanalyses hoef je niet altijd de grens over: de Nederlandse trendwatcher Christine Boland volgen we met plezier. Als je de tijdgeest begrijpt dan zie je wat mensen drijft en als je weet wat mensen drijft dan kun je daarop anticiperen, schrijft ze op haar website over haar drijfveer. Christine is gespecialiseerd in design trends, maar heeft ook een scherp oog voor maatschappelijke ontwikkelingen die voor je merk van belang kunnen zijn. Inspiratie gegarandeerd! En de tickets voor de online kennissessies zijn vriendelijk geprijsd. Ook fijn.
SWOCC zegt je misschien niet gelijk iets, maar de naam Giep Franzen vast wel. Een marketingstudie zonder studieboek van Giep Franzen was decennia ondenkbaar. Franzen richtte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) in 1995 op, na een carrière van 40 jaar in de reclame. Als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam zag Franzen dat het communicatievakgebied zich razendsnel ontwikkelt, maar dat er naar die nieuwe ontwikkelingen en inzichten vaak te weinig onderzoek werd gedaan. SWOCC voert zelf onderzoek uit en verzamelt vakinhoudelijke informatie uit wetenschappelijke bronnen. Deze kennisbibliotheek is dan ook een must voor iedere marketeer en om die reden is Li Moon dan ook begunstiger van SWOCC.
Bijblijven als het om technologische ontwikkelingen gaat? Daarvoor moet je bij het Platform Innovatie in Marketing (PIM) zijn. Naar de jaarlijkse trendrapporten van PIM kijken wij ieder jaar vol verwachting uit. Verder organiseert PIM jaarlijks een handvol kennissessies waarbij technologische ontwikkelingen verder worden uitgediept. Dat maakt PIM tot een onmisbare kennispartner.
Voor bovengenoemde bronnen betalen we een abonnements- of aankoopbedrag, maar goede inhoudelijke informatie is lang niet altijd een kwestie van investeren. Zo is de uitgebreide kennisbibliotheek van het Amerikaanse consultancybedrijf McKinsey voor iedereen gratis toegankelijk. Wil je meer informatie over ontwikkelingen in een specifieke markt of informatie over bedrijfseconomische en macro-economische trends, ga dan eerst eens bij McKinsey shoppen.
Wie slim googelt, vindt gegarandeerd bruikbare en betrouwbare informatie, vaak gratis en voor niets. Zo publiceren Rabobank en ABN AMRO regelmatig brancheanalyses die goed bruikbaar zijn om de koers van je merk te bepalen. Meer demografische informatie nodig over je doelgroep in een bepaalde regio of stad? Alle cijfers biedt een onuitputtelijke bron aan demografische data die door semioverheidsbedrijven ter beschikking zijn gesteld. Ideaal voor als je een business case moet onderbouwen.
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!