BLOG PAGINA
de toekomst van Retail
Op zoek naar een passend antwoord voor jouw marketing- of communicatievraagstuk? In het fraaie Figeestaete in Haarlem werken onze creatieven met hart & hoofd aan jouw antwoord. Neem contact op en kom gerust kennismaken!
JA, ER IS WEER TOEKOMST VOOR DE WINKELS IN DE STRAAT
Veel retailers vragen zich af: is er toekomst voor de winkel in het straatbeeld? Echt wel. Vastgoedadviseur Capital Value becijferde dat buitenlandse beleggers nog dit jaar meer dan 1 miljard euro willen investeren in winkelpanden in Nederland.
Het geld gaat vooral naar bestaande Nederlandse winkelstraten, meldt Capital Value dat maandenlang onderzoek deed naar de winkelstand in Nederland. De gerenommeerde vastgoedadviseur ondervroeg dertig buitenlandse beleggers. En circa honderd winkeliers met in totaal ruim 2.300 vestigingen verspreid over heel Nederland.
STEEDS MEER AANDACHT VAN BUITENLANDSE BELEGGERS
In de afgelopen tien jaar groeide de rol van de buitenlandse belegger op de Nederlandse retailmarkt aanzienlijk, aldus Capital Value. De aantrekkende Nederlandse retailmarkt trekt dus steeds meer de aandacht van buitenlandse beleggers. Favoriete landen om in te investeren: Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland.
Ruim 81 procent van de beleggers is vooral geïnteresseerd in panden aan de grote winkelstraten. Zo’n 55 procent investeert het liefst in supermarkten. De afgelopen jaren regende het faillissementen en stonden er steeds meer panden leeg.
RETAILER KRIJGT WEER MOED
De gunstige cijfers geeft de retailer weer moed zo blijkt uit de analyse van Capital Value: 35% van de winkeliers verwacht dit jaar meer winkels te openen binnen hun winkelketen. Slechts 17% van de winkeliers wil vestigingen sluiten.
Het wegvallen van concurrenten, de toename van leegstaande winkels met lagere huren, de economische groei en demografische ontwikkelingen bieden ook kansen. Retailers krijgen de mogelijkheid om meer vestigingen te openen. In veel winkelstraten in Nederland verschijnen ineens weer nieuwe initiatieven na een periode waarin sprake was van een neergaande tendens.
JONGE ONDERNEMERS MET VERNIEUWENDE FORMULES
Wel blijkt volgens het onderzoek dat oudere, vaak nog zelfstandig opererende winkeliers zonder opvolging en/of onvoldoende kennis van moderne verkoopkanalen en marketing, minder positief zijn over de toekomst. Daartegenover staan de vele jonge ondernemers die bij bosjes met allerlei vernieuwende formules op de markt verschijnen.
Een groot gedeelte van de Nederlandse winkeliers speelt in op de toekomst waarbij fysieke winkels gecombineerd worden met online winkelen. 63% Van de ondervraagde winkeliers heeft een webshop en 10% van de winkeliers zonder webshop zegt in de toekomst gebruik te willen maken van een webshop. 5% Van de winkeliers is op dit moment bezig met het bouwen van een webshop.
GERINGE OMZET UIT ONLINE
Het merendeel van de ondervraagde winkeliers (circa 58%) haalt nog een geringe omzet uit online verkoop (tussen 0 en 5% van de totale omzet). Circa 16% haalt een omzet via een webshop van meer dan 15% van de totale omzet.
Let wel, volgens de trends die de Rabobank publiceerde, vindt ondanks de explosief groeiende e-commerce nog steeds zo’n 95 % van de consumentenaankopen in winkels plaats. Consumenten willen zelf bepalen wanneer ze via welk kanaal kopen…:
bron: Rabobankcijfersentrends.nl
“STEEDS MEER ONDERNEMERS DIE KANSEN ZIEN”
Marijn Snijders, directeur Capital Value: ‘Het is mooi om te zien dat zowel winkeliers als buitenlandse beleggers positiever zijn over de ontwikkelingen op de winkelmarkt. Na een neergaande lijn in de afgelopen jaren en veel faillissementen en toenemende leegstand zijn er steeds meer ondernemers die kansen zien.’
‘In veel winkelstraten ontstaan weer nieuwe initiatieven. Met name de demografische groei, de trek naar de steden, de economische groei en het beschikbare kapitaal kunnen ertoe bijdragen dat er een nieuwe impuls komt aan de ontwikkeling van de binnensteden in Nederland.’
GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën. |
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
ZOEK JE EEN CREATIEVE OPLOSSING?
MAIL ONS!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Hoe speel je in op een customer journey?
Met de customer journey heb je inzicht in de ‘reis’ die de klant aflegt bij het kopen van een dienst of product. Lees er hier meer over.
5 Onmisbare bronnen voor iedere marketeer
Speciaal voor elke marketeer hebben wij onze 5 beste bronnen voor je op een rijtje gezet.
Wat is je merkidentiteit en wat houdt het in?
Wil jij je onderscheiden van de concurrentie? Zorg dan dat je een sterke merkidentiteit hebt. Hier lees je wat dit inhoudt.
Zo herken je het verschil
De termen logo, huisstijl en merkidentiteit worden regelmatig door elkaar gehaald, maar hoe houd je ze dan uit elkaar?
Vertelmiddel
Retailreclamebureau
Retail is ons DNA
POS materiaal
De kunst van het verleiden
Winkelinrichting
Laat klanten converteren met je winkelinterieur
Webdesign
Specialist in zakelijke websites
MEER WETEN OVER ONS WERK?
Zo werd Koorbiënnale The Big Sing
Wil je werken met bevlogen merkmakers? Li Moon helpt met strategie, herpositionering, vormgeving, content en online