Li Moon legt het verschil uit tussen betaalde en organische content.
Je ziet het vast wel eens voorbij komen: ‘Vergroot je organische en betaalde bereik op social media’. Maar wat betekent dit eigenlijk en wat is het verschil tussen organisch en betaald bereik op social media?
Het woord betaalde content zegt het eigenlijk al, inhoud waarvoor wordt betaald om het te verspreiden. Dit gaat over adverteren of het promoten van je bedrijf, waarmee je de gewenste doelgroep kunt bereiken. Het doel van betaalde content is meestal om mensen over te halen tot een actie over te gaan. Betaalde content moet de aandacht trekken en opvallen tussen alle andere berichten op sociale media. Je betaalt namelijk voor een plek in de nieuwsberichten van een bepaalde doelgroep en daar wil je natuurlijk tussenuit springen.
Wees er wel bewust van dat mensen betaalde campagnes in de meeste gevallen te zien krijgen zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn gegaan. Daarom is het belangrijk dat betaalde advertenties niet te ‘overdreven’ zijn. Het is bijvoorbeeld niet logisch om een rollator te adverteren in de doelgroep 16-25 jaar. Doe daarom eerst onderzoek naar wie jouw doelgroep precies is (want je kan targeten, de jonge doelgroep krijgt jouw uiting niet eens te zien). en onderzoek wat jouw doelgroep aantrekkelijk vind om te zien.
Bij het plaatsen van content op social media, wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. In het ideale plaatje gaan volgers jouw bericht liken, reageren en ook nog eens delen. Wees er wel van bewust dat de kans dat je bericht 100% van jouw huidige volgers bereikt nul is. Dit komt door de algoritmes op sociale media. Algoritmes zorgen ervoor dat berichten worden gefilterd. Hierdoor komt jouw social media post maar bij een deel van jouw volgers terecht. Algoritmes proberen te voorspellen welke berichten jouw volgers leuk vinden. Deze algoritmes kunnen jouw organisch bereik op social media dus enorm beïnvloeden.
Organisch bereik is het bereik waarvoor je niet hoeft te betalen. Deze content krijgen mensen te zien wanneer het sociale media kanaal deze content relevant voor hun acht. Organische content is minder koopgericht, maar legt de nadruk op het maken van relevante en aantrekkelijke content voor gebruikers.
Organisch groeien is gratis (op de tijd en moeite die je erin steekt na), maar dit is heel moeilijk. Aan de andere kant kost adverteren geld, maar het is een makkelijke en vaak veel snellere manier om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast geeft betaald adverteren je enorm veel interessante inzichten die je als adverteerder wilt weten, zoals waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is, bij welke doelgroep de campagne het meest aanslaat, welke tekst en afbeelding effectief is en nog veel meer. Probeer dan ook de positieve kanten van beide manieren te benutten. Gebruik organische berichten om je merk te laten zien en de sociale interactie met je doelgroep te onderhouden en gebruik betaalde advertenties om je bereik te vergroten, veel mensen in een korte tijd te bereiken of een product/dienst te promoten.
Wat is nu eigenlijk beter? Wanneer volgers organisch of betaald worden bereikt? Wij raden aan om gebruik te maken van zowel organische posts als advertenties, mede doordat ze elkaar kunnen versterken. Gebruik organische berichten om de persoonlijkheid en waarden van je merk te laten zien. Ook is organisch posten een ideale manier om bijvoorbeeld op de actualiteit in te spelen. Gebruik betaalde advertenties om je bereik te vergroten of om een specifiek product te promoten.
Social media beheer uitbesteden of heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede merkstrategie? Kom gezellig langs op ons kantoor in Haarlem!
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!