strategie & identiteit
AUTOMATION IN RETAIL
AUTOMATION IN DE RETAIL KOMT ERAAN!
We schreven hier al eens dat er wel degelijk toekomst is voor de winkel in het Nederlandse straatbeeld. Toch sluiten we de ogen niet voor ontwikkelingen elders in de wereld. Bijvoorbeeld op het gebied van robotisering. Vooral in Azië gaan de ontwikkelingen op het gebied van automatisering snel – zeker in de retail.
We kennen allemaal voorbeelden van robotisering. De ene innovatie is nog briljanter de de andere. Maar bij eentje staan we graag wat langer stil. Op de jaarlijkse trenddag van Trendwatching in Amsterdam zagen we afgelopen maand een volledig geautomatiseerde winkel voorbijkomen.
PILOT IN SHANGHAI
Moby Mart. Zo heet de winkel, die al wordt gebruikt in een pilot in het Chinese Shanghai. Het werkt heel eenvoudig. Je moet wel eerst even een app downloaden. Vervolgens reserveer je online jouw favoriete winkel. Bijvoorbeeld een sneakershop. Die winkel met gympies rijdt dan zelf, dus zonder chauffeur, naar het door jou aangegeven adres op het door jou aangegeven tijdstip.
Zodra die sneakerwinkel bij jou arriveert, log je in met je telefoon, snuffel je op je gemak een beetje rond in de mini-shop, je scant de producten die je interessant vindt en gaat over tot een aankoop. Of niet. Dat is aan jou. Vervolgens verlaat je de winkel en die gaat weer verder op zoek naar een nieuwe klant.
24 UUR GEOPEND
Nooit meer wachten, geen cash en 24 uur geopend. Elke dag van het jaar. En als de artikelen op zijn, rijdt de Moby Mart zelf naar het distributiecentrum voor bevoorrading. De zonnepanelen op het dak zorgen dat de Moby Mart altijd genoeg stroom heeft om zich te vervoeren.
Door initiatieven als de Moby Mart kijken we straks heel anders tegen begrippen als transport en reistijd. De mogelijkheden verbeteren onze efficiency en vergroten de eigen productiviteit. Mobiele, persoonlijke winkels vergroten de mogelijkheden om producten te verkopen. Betalingen zijn eenvoudig uit te voeren via identificatie met een irisscan in combinatie met je mobiele telefoon.
Toegegeven, in eerste instantie klinkt het idee achter de Moby Mart best kil en afstandelijk. Een voorbeeld van waar het straks naartoe gaat in nog grotere en onpersoonlijke steden. Gek genoeg komt het idee van de Moby Mart juist voort vanuit een behoefte die bestaat op het platteland. Het idee achter Moby en de 24-uurs markt is namelijk bedacht door een Zweeds bedrijf: Wheelys.
DUNBEVOLKTE GEBIEDEN
En een van de makers, Tomas Mazetti, groeide op in een klein plaatsje in Noord-Zweden. De laatste winkel die in zijn buurt sloot was ergens halverwege de jaren tachtig en de dichtstbijzijnde stad was op een uur rijden. Om überhaupt een winkel te bezoeken moest de familie Mazetti vaak de gekste toeren uithalen.
Dan is de Moby Mart een welkom alternatief. Natuurlijk denken wij ook direct aan organisaties als Amazon en Uber die wel raad weten met de Moby Mart. Maar Mazetti ziet het anders. Hij hoopt juist dat families of groepjes vrienden samen een mobiele franchise starten, zo vertelde hij aan zakenblad FastCompany. “Dit is een manier waardoor niet alle winkels in handen hoeven te komen van een en dezelfde persoon of bedrijf. In plaats van dat je straks in het warenhuis werkt van Amazon kun je in het bezit komen van je eigen, kleine maar bijzondere winkel.”
GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën. |
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.
DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET LI MOON!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
Design Thinking
Toegevoegde waarde design thinking op creatieve processen is enorm, zo onderzocht onderzoeksbureau McKinsey
4 tips voor de perfecte caption
Li Moon geeft 4 tips voor de perfecte social media caption.
Is jouw merk klaar voor Gen Z?
Marketeers opgelet: Gen Z komt eraan! Wat betekent de opkomst van deze activistische generatie voor jouw merk?
Arbeidsmarktcommunicatie: 8 must-do’s om toptalent te werven
Arbeidsmarktcommunicatie: 8 must-do’s die voor je werken. Hoe werf je toptalenten?
Verduurzaam je merk
Duurzaamheid is géén keuze, het is een must. Hoe verduurzaam je je merk en welke valkuilen kun je beter vermijden? Lees de blog van onze merkmakers.
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Vertelmiddel
Retailreclamebureau
Retail is ons DNA
E-commerce
8 voorwaarden om je platform te laten slagen
Consumentenmarketing
Zo verover je hoofd én hart
Brand identity
Hoe beleven klanten je retailmerk?
MEER WETEN OVER ONS WERK?
Zo werd Koorbiënnale The Big Sing
Wil je werken met bevlogen merkmakers? Li Moon helpt met strategie, herpositionering, vormgeving, content en online