SOCIAL MEDIA CAPTIONS
4 TIPS VOOR DE PERFECTE CAPTION

Help, ik moet weer een social media caption schrijven! Klinkt dit bekend? Lees dan snel verder voor een aantal eenvoudige tips die jij voor je eigen bedrijfsprofiel kunt gebruiken!

PAKKENDE HEADLINE

Een pakkende headline is belangrijk om direct de aandacht van de lezer te grijpen. De eerste zin is het belangrijkste. Hier maakt de lezer namelijk een keuze: ga ik doorlezen of toch niet? Trek dus de aandacht in de headline en vertel zo duidelijk mogelijk waar het bericht over gaat. Mensen houden namelijk niet van zoeken.

Een leuke tip is dat je de headline ook in een ander lettertype kan zetten. Dat doe je door de tekst te kopiëren en plakken. Een voorbeeld van een website waar je dit kan doen is: FancyTextGenerator

STORYTELLING

Ons brein is gemaakt om te luisteren naar verhalen. Storytelling is het vertellen van een emotioneel en authentiek merkverhaal. Het doel van storytelling is om verbinding te maken, betrokkenheid te creëren en relevant te blijven bij je doelgroep.

CALL TO ACTION

Yes, ik heb mijn bericht bijna klaar! Ik hoor het je al denken.. Maar.. zorg altijd voor een call to action in je bericht. Call to actions hebben als doel om potentiële klanten over te halen een specifieke handeling te verrichten. Ga daarom de interactie aan met je volgers en stel ze een vraag.

Wil je je volger inspireren, dan kan je die stimuleren om te reageren op jouw post door bijvoorbeeld een vraag te stellen. “Welke outfit is jouw favoriet? Laat het weten in de reacties!’’

Wil je je volger activeren, bijvoorbeeld om iets te kopen, schrijf dan een call to action waarin je je volger oproept dat te doen. “Klik op de volgende link (link van product) om jouw eigen summer dress te kopen!”

Het is ook altijd aan te raden, dat als je waarde weggeeft, om volgers aan te sporen om de post op te slaan of te delen. Door een post op te slaan of te delen krijgt het bericht namelijk meer bereik. Het is van belang om lezers te vertellen wat ze moeten doen na het lezen van jouw caption. En volgers die aan het eind van jouw caption zijn gekomen, zijn geïnteresseerd. Geef ze dat extra zetje tot bijvoorbeeld aankoop!

HASHTAGS

Door gebruik te maken van hashtags wordt de online vindbaarheid van je bericht vergroot. Op deze manier kan je mensen bereiken die jou (nog) niet volgen. Zorg er wel voor dat de hashtags relevant zijn voor jouw bericht. Ga niet voor de standaard hashtags zoals #followme of #likeforlike. Deze leveren namelijk geen trouwe volgers en likes op én je wordt minder serieus genomen. Bedenk zelf wat goed past bij je doelgroep en kijk ook eens naar de concurrent. Heb je bijvoorbeeld een kleding pagina? Dan doen hashtags zoals #fashion, #kleding of #shoppen het goed. En als laatste, houd ze kort. Niemand zoekt naar lange hashtags. En niemand zoekt naar ingewikkelde hashtags, houd het dus ook simpel.
Je kunt ook zelf een hashtag bedenken en deze beschikbaar stellen voor je klanten. Maak duidelijk dat je klanten deze hashtag kunnen gebruiken als jouw product zichtbaar is in het bericht. Dit is niet alleen goede reclame voor je merk, maar je kunt deze content ook plaatsen op je eigen pagina.

Naast deze 4 tips wordt de tekst ook leuker om te lezen als het kort en krachtig is, er emoji’s worden gebruikt voor de persoonlijke touch en witregels toegevoegd zijn voor extra leesbaarheid. Veel plezier en succes met het schrijven van je volgende caption!

Geef je merk een boost
Met ons branding advies
Geef je merk een boost
WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Zoek je een creatieve oplossing?

Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!

Li Moon deelt

Blog archief