SAMENWERKEN
CORPORATE IDENTITY

Li Moon heeft de afgelopen jaren enkele tientallen bedrijven en ondernemingen geholpen om corporate identity en groeistrategie in lijn te brengen. We gebruiken hiervoor onze eigen methode: Li Moon’s merklichaam, een methode gebaseerd op de basisprincipes van Design Thinking. McKinsey onderzocht de invloed van Design Thinking op creatie en ziet een enorme toegevoegde waarde.

MCKINSEY: DESIGN THINKING IN CREATIEVE PROCESSEN LEIDT TOT BETERE RESULTATEN

Bij Li Moon werken wij dagelijks met onze eigen merkmethode. Deze merkmethode, het Li Moon Merklichaam, is gebaseerd op de basisprincipes van Design Thinking. Het Amerikaans organisatie-adviesbureau McKinsey onderzocht de invloed van Design Thinking op creatie van campagnes en in creatieve processen. “Een systematische aanpak in een designproces leidt tot betere oplossingen en lagere kosten,” stelt het onderzoeksbureau.

De invloed van Design Thinking op creatie is enorm, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey. Toegepast op creatieve processen, bevordert Design Thinking de wijze waarop een team samenwerkt en die verbeterde samenwerking levert vaak betere oplossingen op. Dat is een van de conclusies die het prestigieuze onderzoeksbureau McKinsey trok in het rapport The business value of design, dat in oktober 2018 verscheen.”Betere oplossingen,” zo concludeert McKinsey, “leiden tot een beter financieel resultaat.”

INVLOED VAN DESIGN THINKING OP CREATIE: LAGERE KOSTEN

McKinsey ging niet over een nacht ijs. Voor het onderzoek onderzochten analisten van McKinsey 5 jaar lang alle designs van 300 toonaangevende Amerikaanse bedrijven. Ook interviewden de analisten een groot aantal verantwoordelijke marketing managers en topdesigners die bij de design-processen betrokken waren.

De Amerikaanse marketing managers bleken op zich erg terughoudend te zijn als het gaat om investeringen in methoden om een designproces te optimaliseren, zo blijkt uit het McKinsey-rapport. Zij gingen ervan uit dat er geen relatie is tussen de uiteindelijke kosten van een ontwerptraject en de kwaliteit van de oplossing. McKinsey ziet dat als een misvatting. “Een systematische aanpak van een designproces leidt tot betere oplossingen en lagere kosten,”stelt het onderzoeksbureau.

SAMENWERKING LEIDT TOT BETERE PRESTATIES

De grootste verbetering ziet McKinsey op het vlak van samenwerking. Een systematische aanpak zorgt voor verbinding: de structuur laten opdrachtgever en creatieven als vanzelfsprekend met elkaar samenwerken, stelt McKinsey.

Ook op persoonlijk niveau leidt een systematische aanpak tot betere prestaties. Dit komt volgens de onderzoekers doordat de creatieven in trajecten, gebaseerd op een systematisch proces, beide hersenhelften meer gebruiken dan in processen waarin zij meer solistisch werken. Design thinking stelt mensen in staat om van elkaar te leren, samen te brainstormen en te discussiëren en op basis daarvan oplossingen te ontwikkelen en die te testen.

In de meeste organisaties zitten werknemers zo ingesloten dat ze het geheel en het doel van hun werk niet meer zien. Ze werken toe naar KPI’s die volledig los staan van de realiteit. Wanneer je alle betrokkenen betrekt in het creatieve proces en de creativiteit van de werknemers loslaat, kan een design methode erg waardevol zijn. Het gaat er in de basis om dat je door middel van nieuwe inzichten en goede ideeën kunt bouwen aan een enorme toegevoegde waarde voor je klanten.

DESIGN THINKING VERSTERKT SAMENWERKING

De merkmethode waarmee Li Moon voor haar klanten merk- en bedrijfsidentiteiten uitwerkt, omvat de basisprincipes van design thinking. Bij Li Moon koppelen we een creatief team direct aan een opdrachtgever om de unieke waarden van een merk of bedrijf naar een merkidentiteit uit te werken.

Het merkontwikkelproces start met een intensieve merksessie waarin een aantal medewerkers van een merk of bedrijf discussiëren over voor het bedrijf of merk belangrijke waarden. Deze discussies geven de creatieven inzicht in de bedrijfscultuur en geschiedenis van een bedrijf of merk, maar ook in de markt waarin het bedrijf of merk opereert en de specifieke ontwikkelingen binnen de onderneming. Zo inventariseert het creatieve team op systematische wijze de probleemstelling die tot de opdracht van de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit heeft geleid.

OPDRACHTGEVERS SPELEN CRUCIALE ROL IN CREATIEF PROCES

Vanuit de merksessie ontwikkelen de creatieven van Li Moon een nieuwe, unieke basisidentiteit, waarbij ook de eerste ideeën op basis van de online- en contentstrategie worden uitgewerkt. Binnen dit hele ontwikkeltraject speelt de samenwerking met opdrachtgevers een cruciale rol.

“Onze creatieven komen altijd samen met onze opdrachtgevers tot de beste oplossingen,” zegt Bea Mienis, creatief directeur bij Li Moon. “Het feit dat we creatieven rechtstreeks aan klanten koppelen, zonder tussenkomst van accountmanagers, is een bewezen kracht.”
Mienis herkent de bevindingen van McKinsey: “Door de intensieve en systematische wijze waarop wij met opdrachtgevers samenwerken, zien wij onze creatieven gedurende een ontwerptraject in hoog tempo naar onze opdrachtgevers toegroeien. Onze creatieven leren van het intensieve contact met hun opdrachtgever, maar opdrachtgevers leren vanuit de intensieve contacten met onze creatieven ook andere perspectieven. Die wisselwerking verrijkt het creatieve proces.”

CREATIE IS GEEN WISKUNDE

Waar mogelijk worden de oplossingen die Li Moon ontwikkelt tijdens het proces besproken, getest en geëvalueerd. “Creatie is geen wiskunde,” zegt Alexander Nijeboer, strateeg bij Li Moon. “De methodische werkwijze is ontstaan, omdat wij mikken op samenwerkingen voor de langere termijn. Dat maakt ook dat je oplossingen moet bieden die direct impact hebben, maar ook over een langere termijn van toegevoegde waarde zijn. Evalueren, testen en bijstellen zijn dan belangrijke bouwstenen om de relevantie te toetsen.

Die werkwijze blijkt in de praktijk niet duurder dan een minder methodische aanpak,” stelt Nijeboer. “Daarin zijn we heel nuchter. We weten dat iedere euro budget uit krappe verkoopmarges komt. Dat geldt voor jou als klant en ook voor ons. Vandaar dat we onze organisatie lean en mean houden en onze tarieven toegankelijk zijn. Onze werkwijze is ook bewezen efficiënt.”

Geef je merk een boost
Met ons branding advies
Geef je merk een boost
WIJ ZIJN LI MOON MERKMAKERS MET HOOFD EN HART. SINDS 2003.
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

Li Moon deelt

Blog archief