Een nieuw biertje ontwikkelen, is een hele uitdaging. Maar de heren van NGBAKA gingen ervoor en creëerden een Afrikaans biertje. Maar al snel daarna kwam de volgende uitdaging om de hoek kijken: hoe zorg je dat consumenten juist jouw biertje kopen in een markt die al zo verzadigd is? Samen met NGBAKA creëerden wij een ijzersterke merkidentiteit mét daarbij passende etiketten voor de bierflesjes.
Vier mannen met Afrikaanse roots bundelden hun krachten om een biermerk in de markt te zetten. De hamvraag was: hoe trek je de aandacht van consumenten als je te maken hebt met zoveel concurrentie? Li Moon creëerde de merkidentiteit van het merk en vertaalde dit door naar merknamen en productetiketten voor de bierflesjes.
De naam en de merkbelofte waren de enige aspecten die de mannen al hadden: “NGBAKA, de ware geest van Afrika.” Maar wat is dan de volgende stap vroegen zij zich af. “We wisten exact wat we wilden en hoe we het voor ogen hadden, maar hoe zet je een nieuw merk werkelijk in de markt?’’ vroeg Mackenzie, oprichter van NGBAKA, ons in het eerste gesprek. “Vooral het vele aanbod maakte ons onzeker. Een ding was zeker: we hadden hulp nodig. Tijdens het eerste gesprek met Li Moon klikte het direct en gingen we het merktraject in.’’
We trapten af met de merksessie, waarin we op zoek gingen naar de kern van het merk. Voorafgaand aan de sessie vroegen we ons af wat de ware geest van Afrika precies inhield, zoals vermeld in de merkbelofte. Als je door westerse ogen naar Afrika kijkt, is het namelijk bijna onmogelijk om de Afrikaanse clichés te vermijden en we wisten dat we alleen hieraan konden ontsnappen als we een glimp van die (ware) geest kregen.
Tijdens de merksessie nam NGBAKA ons daarom mee in het echte, originele verhaal dat NGBAKA omschrijft. Hoe rauw en onaangeboord samenlevingen ook mogen zijn, authentiek Afrikaans leven gaat over delen en vieren. Samen, met familie en vrienden.
Door het verhaal van NGBAKA werd snel duidelijk wat de persoonlijkheid van het biermerk zou worden. Ze bieden met hun bier meer dan alleen een heerlijke biertje. Het bier staat voor het koesteren van hoop, voorspoed en dromen.
‘’We hebben door middel van de merksessie het verhaal van het biermerk terug kunnen brengen naar de essentie: de ware geest van Afrika. NGBAKA wil een viering zijn van het succes dat je wilt delen. Elke fles is een groet om ten goede te veranderen. Gebeurt het niet morgen? Dan misschien overmorgen. Elke slok deelt de ware smaak van Afrika,’’ vertelt Marijke van Deijzen, Art-Director bij Li Moon.
Maar hoe vertaal je zo’n mooie boodschap door naar de etiketten van de bierflesjes? De vrolijkheid, vreugde en gekoesterde dromen wilden we terugbrengen in het ontwerp. Kleurrijk, vrolijkheid en de Afrikaanse sfeer, dat waren de uitgangspunten voor het ontwerp van de etiketten. We ontwierpen meerdere etiketten, zodat de mannen zelf konden kiezen welke voor hen het meest NGBAKA’s verhaal vertelden. Al snel waren zij het er unaniem over eens en kozen voor de bovenstaande etiketten. Wat hen in deze etiketten zo aansprak was de speelsheid en de kleuren, precies zoals zij in hun hoofd hadden.
Inmiddels liggen de Afrikaanse biertjes bij een aantal winkels in de schappen. We hebben er met elkaar voor gezorgd dat de interesse van de consument gewekt wordt bij het zien van een NGBAKA biertje. Ook Mackenzie is blij met het resultaat: ‘’Li Moon wist ons Afrikaanse biertje in de Nederlandse markt te zetten. Met hun kennis en ideeën konden we NGBAKA koppelen aan Nederlandse consumenten en brachten we ook nog eens de boodschap van ons biertje over. Missie gelukt.’’ Proost!
Mail ons!
Op zoek naar een creatieve oplossing voor jouw communicatievraagstuk?
Wil je informatie over de middelen die we voor je kunnen inzetten?
Maak een afspraak voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in
dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023 534 34 30. Tot snel!
Meer weten over ons werk?
Alle cases