header
hoofd-hart

ONLINE

GEVONDEN!

Op zoek naar een passend antwoord voor jouw marketing- of communicatievraagstuk? Je hebt het gevonden! In het fraaie Figeestaete in Haarlem werken onze creatieven met hart & hoofd aan jouw antwoord. Neem contact op en kom gerust kennismaken!

DE 106-JARIGE DIE ACHTERSTEVOREN DE TOEKOMST INLIEP…

Onlangs verdiende Marshall McLuhan zijn eigen Google-doodle. Op de dag dat hij 106 jaar oud zou zijn geworden. Als ode aan een overleden visionair en grondlegger van het concept global village. Contentstrateeg Rim Voorhaar neemt namens Li Moon alsnog zijn hoed af voor McLuhan.

De Google Doodle is uitgegroeid tot een terugkerend event. Het bekende logo van de zoekmachine wordt dan tijdelijk omgevormd en staat in het teken van een bijzondere vakantie of verjaardag van beroemde mensen of evenementen. Dit keer stond McLuhan centraal.

Herbert Marshall McLuhan (1911) werd beroemd door een van de grootste voorspellingen van de 20e eeuw. De filosoof en intellectueel voorzag de geboorte van het internet. 35 Jaar voor het ontstaan ervan….

THE GLOBAL VILLAGE

The global village. Zo noemde de geboren Canadees het. Hij is auteur van diverse klassiekers: Understanding Media: The Extensions of Man en The Medium is the Massage: An Inventory of Effects.

Zoals bij wel meer genieën kwam de erkenning laat op gang. Vooral in academische kringen viel het kwartje niet direct. Zelfs na zijn dood in 1980 bleef het oorverdovend stil. Totdat in 1989 het internet werd geboren. Ineens werden McLuhan’s theorieën met heel andere ogen en hernieuwde interesse bekeken.

DE VIER FASES VAN DE MENSHEID

McLuhan was van mening dat we de geschiedenis van de mens kunnen verdelen in vier periodes: de akoestische fase, de literaire fase, de print-fase en de elektrische fase. Hij beschreef ze in 1962 in het boek The Gutenberg Galaxy. Dat boek bracht hij uit vlak na de doorbraak van het fenomeen televisie.

De vierde fase die toen naderde – de elektronische tijd – zou volgens McLuhan gekarakteriseerd worden door een community van mensen die bij elkaar werden gebracht met behulp van technologie. In dat tijdperk zou iedereen via deze technologie toegang hebben tot dezelfde informatie.

DE VELE VOLGELINGEN VAN EEN FENOMEEN

McLuhan’s voorspellingen veroorzaakte een ware aardverschuiving, ook in de Verenigde Staten. Tom Wolfe wijdde een artikel aan hem in New York Magazine en onder andere de Franse filosoof Jean Baudrillard en kunstenaar Andy Warhol groeiden uit tot ware volgelingen.

Maar er waren meer fans. En die zijn er nog steeds. Zo is Kristian Esser van van online bureau Mr. Harder een groot bewonderaar van McLuhan. In een stuk dat hij ooit schreef voor Marketingfacts zette hij een aantal bijzondere quotes centraal. Vanuit de gedachte: wat zou McLuhan nu denken met de kennis van nu?

“ADVERTISING IS THE GREATEST ART FORM OF THE 20TH CENTURY.”

Ook een fijne: “There are no passengers on spaceship earth. We are all crew.”
Of deze: “As technology advances, it reverses the characteristics of every situation again and again. The age of automation is going to be the age of ‘do it yourself’.”

Heerlijke vragen om over te breien. Mijn favoriete quote van McLuhan? “We look at the present through a rear view mirror. We march backwards into the future.” Oftewel: we kunnen de toekomst slechts waarnemen op basis van onze ervaringen uit het verleden. En dat is lastig voorspellen, weet inmiddels menig marketeer.

Ik hoorde het citaat eigenlijk voor het eerst toen ik in gesprek kwam met game-connaisseur Jeroen van Mastrigt, toen nog werkzaam bij FreedomLab in Amsterdam. Het citaat is altijd blijven hangen. Van Mastrigt schetste een horizon met allerlei fantastische ontwikkelingen, maar zag ook ook de complexiteit ervan en verbond die aan de theorie van Marshall McLuhan: “We lopen achterstevoren de toekomst in.”

STORYTELLING OM TE BLIJVEN BEWEGEN

Daarom is het zo belangrijk om als bedrijf/ merk goed vast te stellen wie/ wat je bent en waar je voor staat, begreep ik toen. Alleen dan ben je in staat om mee te bewegen met de steeds wisselende omstandigheden waarin we leven.

Als autofabrikant kun je beter niet alleen bezig zijn met auto’s produceren , maar beter met het begrip mobiliteit. Hoe vervoer ik mensen? Hoe blijf ik met mijn merk in beeld, ook als ineens het begrip auto verdwijnt? Mooie vragen om over te filosoferen. En over te schrijven.

Storytelling. Een prachtvak. Met dank aan een 106-jarige visionair die alsnog werd erkend.

GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER
Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën.

GEEF JE MERK EEN BOOST

Met ons gratis merkadvies

Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

ONZE FILOSOFIE

lisly-thumb-3

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?

VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

KENNIS OM TE DELEN

Vertelmiddel

Marketing Automation | Li Moon

Marketing automation

Haal optimaal rendement uit je leads

CoolSculpting-mobiel

E-commerce

8 voorwaarden om je platform te laten slagen

storytelling

Storytelling

Deel de verhalen rond je merk

Contentabonnement-renee-evy

Contentabonnement

Een jaar verzekerd van goede content

MEER WETEN OVER ONS WERK?

Merkstrategie Wildlands

Merkstrategie Wildlands

Wildlands is een avontuur. Hoe vertel je dat avontuur als merk het beste?

Shopping magazine Hudson’s Bay

Shopping magazine Hudson’s Bay

Folder is ook in online-tijdperk saleskanon

Blozo

Blozo

Hi-tech-bedrijf met een menselijk gezicht

Deel deze pagina

limoon-logo
Hendrik Figeeweg 1H
2031 BJ Haarlem
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003
Merkmakers met hoofd en hart.
Sinds 2003