

GEVONDEN!
CONSUMENTENVERTROUWEN OP HOOGSTE PUNT SINDS 2007
Consumenten zijn optimistisch over de economie en als gevolg daarvan stijgen ook de consumentenbestedingen en de omzet in de sector.
Tot de grote winnaars behoren de bouwmarkten met een groei van bijna 6%. Ook kledingwinkels (3%), drogisterijketens en woonwinkels (beide 2%) groeiden. Slijterijen, winkels in consumentenelektronica en schoenwinkels kampten in 2016 met krimpende omzetten.
LEEGSTAND WINKELSTRAAT
Met de groei van het consumentenvertrouwen nam ook de leegstand in de winkelstraten af. De leegstand daalde het afgelopen jaar gemiddeld met 2,8 procent.
De daling vond vooral plaats in grotere steden: in gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners daalde de leegstand met maar liefst 9 procent. In kleinere gemeenten nam de leegstand juist toe. Volgens makelaarsorganisatie NVM sloten in kleine gemeenten (met minder dan de twintigduizend inwoners) zelfs een op de twaalf winkels de deuren.
GROEI ONLINE
De verkopen in de online-retail nam in 2016 met 18,6% toe. Winstgevendheid is voor online-retail een belangrijk issue. De meeste pure players zijn nog verlieslatend. De combinatie van winkelstraat en online lijkt nog steeds het beste perspectief op winst te bieden.
![]() |
GESCHREVEN DOOR: ALEXANDER NIJEBOER Strateeg Alexander Nijeboer is van vele markten thuis, maar met als grootste gave zijn visie op online-zaken en content- en marketingstrategieën. |
Wij zijn Li Moon
Merkmakers met hoofd en hart. Sinds 2003.

DE BESTE STRATEGIE VOOR JOUW MERK?
VRAAG HET ALEXANDER!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Wil je informatie over de diensten die we kunnen leveren? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul het antwoordformulier in dan nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!
KENNIS OM TE DELEN

Wat is een customer journey en hoe speel je als bedrijf hierop in?
Met de customer journey heb je inzicht in de ‘reis’ die de klant aflegt bij het kopen van een dienst of product. Lees er hier meer over.

Zo zet je succesvol video in voor je merk
Video is een onmisbaar vertelmiddel voor je merk. Hoe zet je video succesvol in en wanneer kies je voor video of animatie? Li Moon legt het je graag uit.

Wat is je merkidentiteit en wat houdt het in?
Wil jij je onderscheiden van de concurrentie? Zorg dan dat je een sterke merkidentiteit hebt. Hier lees je wat dit inhoudt.

Zo herken je het verschil tussen een logo, huisstijl en merkidentiteit
De termen logo, huisstijl en merkidentiteit worden regelmatig door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillend zijn. Maar hoe houd je ze dan uit elkaar?
Vertelmiddel
Consumentenmarketing
Zo verover je hoofd én hart
Merkpositionering
Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?
Contentabonnement
Een jaar verzekerd van goede content
Wervingsfilm
Aandachttrekker voor toptalent
MEER WETEN OVER ONS WERK?
Deel deze pagina [addtoany]