1:42
Branding
Li Moon Merklichaam uitlegvideo
Branding

Li Moon heeft de afgelopen jaren enkele tientallen bedrijven en ondernemingen geholpen om de merkstrategie uit te werken. Of het nu gaat om branding, corporate identity of een positionering. Het Li Moon Merklichaam is een krachtige methode om alle finesses van een merk in kaart te brengen. Op basis van deze methode werken we de branding uit naar een corporate identity of brand identity die tot in de finesses is uitgewerkt.

Met Het Li Moon Merklichaamⓒ maken wij werk van de branding van jouw merk

Hoe werk je consequent en doeltreffend een merk uit? Het Li Moon Merklichaam© brengt alle essentiële eigenschappen van je merk krachtig in kaart. Bij Li Moon gebruiken we deze methode bij een positionering, om je branding op te tuigen of als basis voor je corporate identity. Ook geven we je tools om de methode als kompas voor de interne organisatie te gebruiken en om consequent aan je merk te blijven werken.

Bij Li Moon werken we dagelijks aan de corporate identity van diverse (middel)grote bedrijven en de identiteit van interessante merken. Nu zijn er de afgelopen decennia door marketeers en communicatiewetenschappers tal van methoden ontwikkeld om een merk doeltreffend uit te werken. In de praktijk vonden we de modellen waarmee we aan de slag gingen lang niet altijd even nauwkeurig. Vandaar dat we bij Li Moon onze eigen merkmethode ontwikkelden: het Li Moon Merklichaam©.

Corporate identity voor Blozo

Corporate identity voor Blozo

Volledige merkmethode: ideaal voor positionering en branding

In het Li Moon Merklichaam© bundelden we onze kennis en ervaring binnen positioneringstrajecten. Door een gefaseerde aanpak zorgen we voor een nauwkeurige vertaling van het merkprofiel naar alle merkdragende en -bepalende elementen en kanalen binnen de gehele marketingmix. Het Li Moon Merklichaam© biedt tools om de identiteit van een merk vast te leggen en een stappenplan om deze identiteit consequent en nauwkeurig naar alle marketingmiddelen door te vertalen.

Brand & corporate identity: ieder merk is uniek

Het Li Moon Merklichaam© geeft jouw bedrijf of merk een eigen stem. Het helpt jou als ondernemer of marketeer de ambitie, geloof en waarden van het merk te visualiseren. Een merk bestaat niet alleen uit een logo en huisstijl maar omvat een eigen bedrijfs- of merkidentiteit waarmee een bedrijf zich onderscheidt van anderen. Deze bedrijfs- of merkidentiteit bestaat uit de waarden die voor jou als ondernemer of marketeer en het bedrijf belangrijk zijn. Bovendien vormt het een belangrijke basis voor het strategisch operationaliseren van jouw marketingdoelstellingen. Je stelt doelen, vergaart kennis, vertelt over de missie en visie van het bedrijf – dit samen brengt het merk tot leven. Je creëert als het ware een eigen ambassadeur die jouw ambities en geloof namens het merk vertaald. Dat maakt jouw merk uniek.

Li Moon Merklichaam©: jouw merk als mens

Eigenlijk is je merk of bedrijf net een mens. Met kennis en vaardigheden, een eigen DNA, hart en ziel. Het Li Moon Merklichaam© is een handige tool waarmee onze merkbouwers en jijzelf de leefwereld, de kernwaarden en de ambities van je merk in kaart te brengen. De methode brengt alle aspecten in kaart die je merk door de jaren heen heeft opgebouwd.
Daarnaast kijkt onze methode naar de toekomst: waar ben je als merk goed in, wat beloof je je klanten en waar wil je naartoe groeien? Zo bepalen we nauwkeurig de identiteit van je merk of bedrijf. Met behoud van het goede uit het verleden, passend bij vandaag en met het vizier naar de toekomst.

Branding | Li Moon Merklichaam

Branding | KwikFit

Kennis als fundament van je positionering of branding

Het Li Moon Merklichaam© .is een onmisbaar hulpmiddel bij (her-) positioneringen. Kennis over je merk vormt de basis voor de uitwerking in identiteit, content en marketingmiddelen.

“Zo bepalen we nauwkeurig de identiteit van je merk of bedrijf. Met behoud van het goede uit het verleden, passend bij vandaag en met het vizier naar de toekomst.”

Alle fases in de branding van je merk

Bij het ontdekken en uitwerken van je merkidentiteit stellen we onszelf de vraag: wat als jouw merk een mens was? Alle aspecten werken we uit in menselijke eigenschappen. We bekijken per klant of alle (en welke) fasesnodig zijn om tot een relevante merkidentiteit en -strategie te komen.

Ontmoeten: informatie verzamelen

De eerste fase is een ontmoeting met je merk: in een of meerdere sessies brengen we samen alle aspecten van je merk in kaart. Zo ontmoeten wij jouw merk. We verzamelen zoveel mogelijk informatie die we later in het traject nodig hebben om je merk uit te werken. Het aantal sessies is daarbij afhankelijk van de complexiteit van het positioneringsvraagstuk.

Zien: een haarscherp beeld

In de tweede fase  brengen we de merkidentiteit in kaart volgens het Li Moon Merklichaam©. Als je het met onze inventarisatie eens bent – jij kent je merk immers als geen ander – weten we wie je merk is en zien we hem of haar scherp.

Spiegelen: een kritische blik

Een belangrijk moment: we zetten het merk voor de spiegel en laten het naar zichzelf kijken. Is het merk in staat de ambities waar te maken? Een positionering slaagt alleen als deze vanuit de onderneming breed wordt gedragen, vandaar dat we SPIEGELEN. Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat dit het geval is. Onze strategen denken met je mee.

Willen: de mentaliteit van je merk

Nu we een plan hebben ontwikkeld om de de (her) positionering intern te laden, zijn de voorwaarden geschapen om ook de strategie voor de externe positionering te bepalen. Wat willen we bereiken? Dat is de wil van het merk.

Groeien: je merk krijgt vorm

Nu voor de interne organisatie en externe stakeholders de strategie op het scherpst van de snede is uitgewerkt, werken we het merk voor je uit in vormgeving: een look & feel als huisstijl of uiterlijk van je merk. Met of zonder pay-off om je merk nog scherper te duiden. Dit noemen we de fase Groeien.

Aankleden: wat trekken we aan vandaag?

Je merk heeft nu een uiterlijk of huisstijl, maar hoe kleedt jouw merk zich? Ieder marketingkanaal heeft weer eigen specifieke kenmerken en doelstellingen. Dat geldt ook voor kleding. Als mens kijk je per gelegenheid welke kleding het meest voor de gelegenheid geschikt is. In de fase Aankleden kijken we samen met jou hoe je merk eruit ziet op de voor jou belangrijkste marketingkanalen.

Zijn: het wezen van je merk in marketing & sales

Om de doelen van je merk te bereiken vertalen we de positionering van je merk naar marketing- en salesstrategie. Zo zetten we je merk haarscherp neer in sales- en marketingdoelstellingen. En we denken met je mee over de beste manier om deze te bereiken (zie fase Denken).

Denken: hoe gaan we de doelen bereiken?

De verhalen van je merk en de tone-of-voice, zijn bepalend voor het beeld dat mensen van het bedrijf krijgen. Vandaar dat we in Doen naar de contentmarketingstrategie kijken. We ontwikkelen een strategie en een communicatiewijzer waarin we de ‘taal’ van het bedrijf vastleggen. Ook beschrijven we hoe we de verhalen vertellen om ze zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de positionering. Zo kan ook de interne organisatie met de (her-) positionering aan de slag.

Doen: verhalen en de juiste toon

Je externe strategie hadden we al uitgewerkt, maar hoe vertaal je die exact naar onlinemiddelen als inbound marketing, SEO, SEA, marketing automation, maar ook offline-campagnes en materialen. Nu we weten hoe het merk eruit ziet, Denken we na over hoe we het doel willen bereiken.

Werken: de jaarplanning

Als ondernemer wil je je grenzen van je organisatie blijven verleggen. Een herpositionering is een traject welke gericht is om doelen te realiseren en aan deze doelen te blijven werken. Om deze reden vertalen wij de uitkomsten van Denken & Doen & Zijn naar een gepaste planning welke het realiseren van de doelen ondersteund.

Meer informatie? Mail Alexander!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul je het antwoordformulier in dan nemen we binnen een werkdag contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!

Tady